"پرونده‌های بایدن و ترامپ، وزارت دادگستری ایالات متحده را به سمت سیاست می‌کشاند"

Submitted on ش., 01/14/2023 - 07:05

پس از کشف اسناد محرمانه در دفتر شخصی و اقامتگاه جو بایدن، مریک گارلند دادستان کل ایالات متحده آمریکا، «رابرت هر» را به عنوان مشاور ویژه برای تحقیق درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه دولتی توسط جو بایدن تعیین کرد. دادستان کل آمریکا، این انتصاب را به عنوان «تأکیدی بر تعهد وزارت دادگستری به استقلال و پاسخگویی در تحقیقات حساس» توصیف کرد. عباراتی که وی پیش از این، در ماه نوامبر نیز، درباره تحقیقات پیرامون اسناد محرمانه یافت شده در مار-آ-لاگو، املاک دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، به کار گرفته بود. بایدن پس از پیدا شدن اسناد محرمانه در اقامتگاه ترامپ، وی را به بی‌مسئولیتی متهم کرده بود.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دادگستری آمریکا در گذشته نیز در مورد مسائل کاخ سفید تحقیق کرده است. اما اکنون با یک پدیده منحصربه‌فرد مواجه است: تحقیقات هم‌زمان بازپرس ویژه در مورد دو رئیس‌جمهور این کشور و تلاشی که مستلزم صرف زمان، توجه و شاید هزینه بالا می باشد.

وزارت دادگستری ایالات متحده که برای نزدیک به دو قرن مأموریت محاکمه بدون ترس یا لطف را برعهده داشته است، اکنون خود را درگیر سیاست های ریاست جمهوری می بیند. در حالی که مریک گارلند روز پنجشنبه گفت که «فرایندهای عادی» وزارت دادگستری می تواند تمام تحقیقات را با صداقت پیش ببرد، به نظر می رسد تحقیقاتی که دو تن از روسای جمهور آمریکا را دربر میگیرد متفاوت خواهد بود. این امر بر دادستان کل ایالات متحده فشار می آورد تا به مردم اطمینان دهد که هر دو تحقیق، اگرچه از نظر واقعی متفاوت هستند، اما به روش های مشابهی انجام می شوند.

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا و قوه قضاییه ایالات متحده همزمان روز جمعه بررسی موضوع افشای اسناد از سوی بایدن را آغاز کردند. وکلای بایدن پس از پیدا شدن اسناد محرمانه، با اداره آرشیو و سوابق ملی و وزارت دادگستری ایالات متحده همکاری کردند. اسناد محرمانه‌ای که در دفتر کاری بایدن در واشنگتن و در پارکینگ و خانه بایدن در دلاویر پیدا شده مربوط به دوره‌ای است که وی سمت معاونت باراک اوباما، رئیس جمهور وقت کشور را به عهده داشت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز