پارلمان ترکیه با درخواست عضویت فنلاند در ناتو موافقت کرد

Submitted on جمعه, 03/31/2023 - 04:35

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، پس از موافقت پارلمان ترکیه با پیوستن کشورش به ناتو گفت که فنلاند در کنار سوئد می‌ایستد و از درخواست این کشور برای عضویت در ناتو حمایت می‌کند.

در پی حمله روسیه به اوکراین، فنلاند که با روسیه ‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، به همراه سوئد، خواستار پیوستن به ائتلاف دفاعی غربی، ناتو، شدند. روندی که با مخالفت ترکیه متوقف شده بود چرا که همه اعضای ناتو باید با ورود عضو جدید موافقت کنند.

در ماه ژوییه سال گذشته میلادی و حدود یک ماه پس از ارسال درخواست رسمی فنلاند و سوئد برای عضویت در پیمان ناتو، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، شروطی را در زمینه پیوستن این دو کشور اسکاندیناوی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تعیین کرد.

دولت ترکیه تصریح کرد در صورتی عضویت دو کشور سوئد و فنلاند در ناتو را می پذیرد که این کشورها از گروه‌های تروریستی اعلام شده از سوی آنکارا حمایت نکنند.

ترکیه حزب کارگران کردستان (پ کا کا) و سازمان فتح الله گولن، عامل کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶، را نهاد‌های تروریستی می‌داند.

آنکارا اعتقاد داشت که سوئد و فنلاند، به توافق عدم حمایت از گروه‌های تروریستی پایبند نبوده‌اند. رجب طیب اردوغان که پیش از این دلیل مخالفت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان ناتو را میزبانی این دو کشور از حزب کارگران کردستان و سازمان گولن اعلام کرده بود، به طور رسمی از سوئد و فنلاند خواست تا ۳۳ نفر از متهمان به اقدامات تروریستی را به ترکیه مسترد کنند.

ماگدانلا اندرسون، نخست وزیر سوئد، پیشتر اعلام کرده بود که استکهلم، بر اساس قوانین اروپایی و بین‌المللی به مساله درخواست استرداد ترکیه رسیدگی می‌کند و از افرادی که تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه هستند، حمایت نمی‌کند. با این همه، ترکیه همچنان از تایید درخواست عضویت سوئد برای عضویت در ناتو خودداری می‌کند.

پذیرفته شدن درخواست پیوستن هر کشوری به ناتو نیازمند رأی مثبت تمامی ۳۰ عضو فعلی این سازمان است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز