پارلمان اوکراین بسته اعمال تحریم‌های ۵۰ ساله علیه ایران را تایید کرد

Submitted on س., 05/30/2023 - 06:17

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارلمان اوکراین، دوشنبه، بیست و نهم ماه مه، تصمیم شورای ملی و دفاعی این کشور مبنی بر اعمال تحریم علیه ایران را تصویب کرد. تهران، متحد مسکو، در جریان تهاجم بیش از یک ساله روسیه به اوکراین، متهم به حمایت نظامی از این کشور است.

بسته تحریمی، روز گذشته با ۳۲۸ رای مثبت به تصویب رسید. پارلمان اوکراین دیروز اعلام کرد که "این قطعنامه، تحریم‌های اوکراین را با اقدامات کل جهان متمدن در مسیر انزوای کامل ایران هماهنگ می‌کند."

تحریم‌های تصویب شده شامل ممنوعیت صادرات کالاهای نظامی به ایران و قطع روابط اقتصادی با این کشور است. این بسته همچنین حمل و نقل کالاهای ایرانی از طریق اوکراین و حریم هوایی این کشور را منع می‌کند. علاوه بر این، پیشنهاد شده هرگونه انتقال مالی از جمله پرداخت الکترونیکی از سوی ایران متوقف شود و پرداخت‌های بین‌الملل برای ایران در بانک‌های دولتی اوکراین ممنوع شود.

به گفته مقامات اوکراینی، روسیه برای حملات گسترده علیه زیرساخت‌های اوکراین از پهپادهای انتحاری ساخت ایران استفاده می‌کند. موضوعی که همواره از سوی مقامات تهران رد شده است.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، یکشنبه ۲۸ مه، ایران را "رژیم تروریستی" خوانده و گفته بود که کی‌یف هدف حمله ده‌ها پهپاد شاهد قرار گرفته است. وی، تهران را "متحد کلیدی مسکو" در این جنگ نامیده و تاکید کرد که ایران "به روسیه مقادیر زیادی تسلیحات برای حملات به شهرهای غیرنظامی اوکراین می‌دهد".

رئیس‌جمهور اوکراین نیز چند روز پیش از مردم ایران خواست کنار روسیه نایستند. زلنسکی از ایرانیان پرسیده بود: "چرا می‌خواهید در ترور روسیه شریک باشید؟"

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش، سخنان رئیس جمهور اوکراین را "هم‌نوازی با جنگ تبلیغی و رسانه‌ای محور ضدایرانی علیه دولت و ملت ایران" خواند که با هدف "جلب هر چه بیشتر کمک‌های تسلیحاتی و مالی کشورهای غربی" صورت می‌گیرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز