نرخ بهره تست استرس کانادا به بالای ۸/۳ درصد رسید! قیمت خانه باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد تا توان خرید تأمین گردد

Submitted on جمعه, 10/20/2023 - 20:26

فایننشال پست گزارش می دهد که قیمت خانه در حال حاضر در سراسر کانادا در حال کاهش است، اما در عین حال، خرید خانه به طور فزاینده ای غیرقابل دسترس می شود. چرا این طور هست؟

گزارش جدیدی از وب‌سایت مقایسه نرخ Ratehub.ca می‌گوید افزایش نرخ‌های وام مسکن و در نتیجه بالاتر بودن نرخ‌های واجد شرایط آزمون استرس وام مسکن، درآمدی را که کانادایی‌ها برای خرید خانه نیاز دارند، افزایش می‌دهد.

این تجزیه و تحلیل بر اساس داده های ماهانه انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) از آگوست تا سپتامبر سال جاری، نشان داد که قیمت مسکن در تمام ۱۰ شهر مورد مطالعه کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است که بازده اوراق قرضه پنج ساله به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ رسیده است که نرخ ثابت وام مسکن را به طور پیوسته بالاتر می برد. از آنجایی که بانک کانادا نرخ بهره معیار خود را به ۵ درصد افزایش داد، نرخ وام اولیه بانک ها به ۷/۲ درصد افزایش یافت.

Ratehub.ca گفت که میانگین نرخ وام مسکن از ۶/۲۲ درصد به ۶/۳۳ درصد از ماه آگوست تا ماه سپتامبر افزایش یافته است، به این معنی که بسیاری از متقاضیان وام اکنون در استرس ۸/۳ درصد یا بالاتر هستند.

دولت کانادا آزمون استرس وام مسکن را در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد که برای ارزیابی واجد شرایط بودن وام، به نرخ بهره ۵/۲۵ درصد یا نرخ بهره ارائه شده توسط وام دهنده به اضافه ۲ درصد (هر کدام بالاتر باشد) نیاز داشت.

جیمز لیرد، مدیرعامل Ratehub.ca و رئیس CanWise Home Lending، گفت: "آزمون استرس در بالاترین سطح خود قرار دارد و از بالاترین سطح ماه گذشته فراتر رفته است."

او گفت: «قیمت مسکن در ۱۰ شهری که مورد بررسی قرار گرفتیم کاهش یافت، اما همچنان غیرقابل‌قبول‌تر شد.» «داده‌های ماه آگوست تا ماه سپتامبر تأثیری را که حتی افزایش‌های کوچک نرخ بهره می‌تواند بر توان خرید داشته باشد را نشان می‌دهد».

این گزارش می گوید که افزایش نرخ وام مسکن برای کاهش توان خریداران متوسط ​​در بازار کانادا کافی است.

ونکوور بیشترین افزایش نرخ وام را داشته است. متوسط ​​قیمت خانه در ماه سپتامبر ۵۱۰۰ دلار کاهش یافت، اما درآمد مورد نیاز برای خرید خانه از 246100 دلار در ماه آگوست به 250000 دلار افزایش یافت که افزایشی ۳۹۰۰ دلار است.

قیمت مسکن تورنتو با کاهش ۱۴۴۰۰ دلاری بیشترین کاهش را داشت اما درآمد مورد نیاز برای خرید خانه با افزایش ۱۸۰۰ دلاری به 235100 دلار رسید.

همیلتون طی چند ماه گذشته روند بدتر شدن قیمت مقرون به صرفه را معکوس کرده است. قیمت خانه در ماه سپتامبر ۹۵۰۰ دلار کاهش یافت، اما متوسط ​​درآمد مورد نیاز با ۱۶۴۰ دلار افزایش یافت و به 181800 دلار رسید.

نظرسنجی انجام شده توسط ratefilter.ca نشان داد که شرکت وام مسکن و مسکن کانادا (CMHC) توصیه می کند بیش از ۳۰ درصد از درآمد قبل از مالیات را برای وام مسکن خرج نکنید، اما ۶۲ درصد از کانادایی ها از این دستورالعمل فراتر رفته اند، از جمله صاحبان خانه هایی که وام مسکن دارند. نسبت پرداخت های وام مسکن به ۴۱ درصد می رسد.

fkh بیش از نیمی از کسانی که وام مسکن داشتند گفتند که در صورت از دست دادن شغل خود در مدت سه ماه از پرداخت عقب خواهند افتاد و ۱۶ درصد گفتند که در مدت ۳۰ روز از پرداخت عقب خواهند افتاد.

اندی هیل، یکی از بنیانگذاران ratefilter.ca، گفت: «بسیاری از کانادایی ها با افزایش نرخ بهره در آستانه سقوط هستند. حتی اگر بانک مرکزی افزایش نرخ بهره را متوقف کند، این وام گیرندگان همچنان با بالاترین نرخ بهره در ۲۰ سال گذشته مواجه خواهند شد. "

لرد گفت تا زمانی که بانک مرکزی شروع به کاهش نرخ بهره کند، تسهیلات کمی برای خریداران مسکن وجود خواهد داشت. برای جبران افزایش شدید نرخ بهره، قیمت مسکن باید بیشتر کاهش یابد.»

پایین‌ترین نرخ بهره وام مسکن تا ۱۹ اکتبر توسط رابرت مک‌لیستر، ستون‌نویس مالی ارائه شده است:
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز