نرگس محمدی: تحریم انتخابات وظیفه سیاسی و اخلاقی است

Submitted on ش., 02/24/2024 - 12:53

نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح امروز شنبه ۵ اسفند در بیانیه‌ای که از زندان منتشر شد، خاطر نشان کرد: «تحریم انتخابات فرمایشی رژیم استبدادی، نه صرفا از منظر سیاسی، بلکه از بعد اخلاقی وظیفه آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان ایران است.»

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار است روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار شود. این درحالی است که کاندیداتوری بسیاری از افراد و چهره‌های مخالف، اصلاح‌طلب، معتدل و منتقد نظام برای این انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید نشده است.

بیانیه نرگس محمدی که در حساب اینستاگرامی منسوب به ایشان منتشر شده است، با اشاره به «سرکوب‌های بی‌رحمانه و وحشیانه» جمهوری اسلامی در «کشتار جوانان»، آن را «سزاوار تحریم ملی و حقارت جهانی» دانسته است.

این فعال رندانی افزود: «من هم با تحریم انتخابات نمایشی در کنار مردم آگاه و سربلند سراسر ایران از سیستان و بلوچستان تا کردستان، از خوزستان تا آذربایجان خواهم بود تا عدم مشروعیت جمهوری اسلامی و شکاف رژیم استبدادی سرکوبگر با مردم را اعلام نماییم.»

مقامات جمهوری اسلامی و در صدر آنان علی خامنه‌ای بارها مردم را به حضور پای صندوق‌های رای دعوت کرده‌اند. اما علاوه بر نرگس محمدی، شخصیت‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور خواهان عدم شرکت در این انتخابات شده‌اند.

همچنین بخوانیدروحانی: گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران از «آثار نارضایتی فراگیر و حتی قهر» در جامعه سخن گفته است و مصطفی تاجزاده که اکنون دوران حبس خود را در زندان اوین می‌گذراند، گفته است: «رای نمی‌دهم تا به ابتذال بگویم نه». تاجزاده در زمزه کسانی بود که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ صلاحیتش برای کاندیداتوری از سوی شورای نگهبان تایید نشد.

نظرسنجی‌های انجام شده در داخل کشور از بی‌میلی و نا آگاهی مردم نسبت به برگزاری انتخابات حکایت دارد. مثلا مرکز افکارسنجی ایسپا اعلام کرده است تنها ۳۶ درصد مردم از زمان برگزاری انتخابات در اسفند ماه آگاه بوده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز