نماینده سرشناس پارلمان اسپانیا کفالت سیاسی جواد روحی، معترض محکوم به اعدام را پذیرفت

Submitted on چ., 02/01/2023 - 09:26

جواد روحی ۳۵ ساله از جمله بازداشت‌شدگان در خیزش سراسری اخیر است که توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران «سه حکم اعدام» در موردش صادر شد.

انریکو سانتیاگو که علاوه بر نمایندگی مجلس، در مقام دبیرکلی حزب کمونیست این کشور نیز فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه با انتشار یک توییت از پیوستن به کازار کنش‌گران حقوق بشری ایران و پذیرفتن کفالت سیاسی جواد روحی خبر داد.

به‌تازگی گزارش‌هایی منتشر شد که از «اعمال شکنجه و تجاوز جنسی ماموران سپاه پاسداران» به این جوان خبر می‌داد.

در همین راستا سازمان عفو بین‌الملل، روز جمعه هفتم بهمن‌ماه خواستار لغو بی‌درنگ «محکومیت‌ ناعادلانه» معترضان زندانی در ایران شده‌بود.

عفو بین‌الملل با اشاره به حکم اعدام «سه جوان معترض» مهدی محمدی‌فرد ۱۹ ساله، عرشیا تک‌دستان ۱۸ ساله و جواد روحی ۳۵ ساله که در جریان اعتراضات نوشهر بازداشت شدند، خبر داد که آن‌ها زیر شکنجه‌هایی هولناک قرار داشته‌اند.

به‌گفته این نهاد بین‌المللی، منابعی که با این سازمان در ارتباط هستند تایید کردند که ماموران سپاه پاسداران، جواد روحی را مورد تجاوز قرار دادند.

عفو بین‌الملل از آسیب «پارگی کتف، اختلال گفتاری و حرکتی، مشکلات گوارشی و توانایی نداشتن در کنترل ادرار» که جواد روحی به‌سبب شکنجه‌ها دچارش شده خبر داد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، جواد روحی را متهم کرد که در جریان اعتراضات شهر نوشهر، رهبری گروهی از معترضان و افراد حاضر در تجمع را برعهده داشته و شهروندان را «تحریک و تشویق به آشوب» می‌کرده است.

به‌گزارش عفو بین‌الملل، یکی دیگر از محکومان نیز طی دو روز با گذاشتن «یخ روی بیضه‌» شکنجه شده‌است.

این سازمان همچنین «تهدید به مرگ با اسلحه، شلاق، شوک الکتریکی و آویزان‌کردن» را از جمله شکنجه‌هایی دیگر، عنوان کرد که بر متهمان اعمال شده و این افراد را ناگزیر به اعتراف و پذیرش جرم کرده‌است.

بیش از یک ماه پیش، پدر و مادر جواد روحی، با انتشار یک ویدئو از مردم خواستند که «صدای آن‌ها» باشند.

برپایه اعلام آقای روحی در آن هنگام، خانواده روحی در سه‌ ماهی که از در بند بودن فرزندشان سپری شد، تنها یک‌بار امکان یافته‌بودند که با او دیدار کنند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون چهار جوان مشارکت‌کننده در اعتراضات خیابانی، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد مهدی کرمی و محمد حسینی را اعدام کرده‌است و شماری بسیار نیز همچنان در معرض خطر اعدام قرار دارند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز