مسمومیت بیش از ١٠٠ نفر از زلزله‌زدگان خوی بر اثر گاز گرفتگی؛ دو نفر جان باختند

Submitted on ی., 02/05/2023 - 05:58

فرزین رضا زاده مدیر حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد که حدود ۱۴۰ نفر در چادرهای زلزله زدگان خوی از ۹ بهمن ماه تاکنون، دچار مسمومیت با گاز co (منواکسید کربن) شده اند.

رضا زاده افزود: «همچنین یک مادر ۸۲ ساله و پسر ۵۶ ساله زلزله زده اهل فیرورق خوی به دلیل استنشاق گاز مونواکسید کربن ناشی از احتراق  زغال در داخل چادر که با هدف گرمایشی استفاده می شد، جان خود را از دست دادند».

وی تاکید کرد: «از مردم خوی که در چادرهای امدادی اسکان دارند درخواست می‌شود در صورت استفاده از سیستم گرمایشی به جز بخاری‌های برقی حتماً از دودکش استفاده کرده و مسائل ایمنی را رعایت کنند».

در همین حال، احسان ریخته گر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، در این زمینه گفت: « ۱۱ نفر از این افراد در طی ۲۴ ساعت گذشته دچار علائم مسمومیت شده‌اند».

احسان ریخته گر در ادامه، بر رعایت نکات ایمنی در داخل چادرهای زلزله‌زدگان که گرمایش آنها با بخاری‌های نفتی یا گازی است، تاکید کرد.

خبرگزاری های داخلی ایران همچنین از مسمومیت تعدادی از کودکان زلزله‌زده خوی در اثر استنشاق گاز منواکسید کربن خبر داده و نوشته اند که حداقل سه کودک با دود والور نفتی در چادرهای زلزله‌زدگان دچار گازگرفتگی شده بودند اما از مرگ نجات یافتند.

این در حالی است که در شب‌های گذشته، مردم خوی در اعتراض به کمبود چادر و وسایل گرمایشی برای زلزله‌زدگان، مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

بسیاری از مردم زلزله‌زده در این شهرستان، چندین شب را در سرمای زیر صفر درجه زمستان با کمبود چادر در خیابان‌ها سپری کرده‌اند.

بنا به گقتۀ  اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن، در جریان زمین‌لرزه خوی ١۷۵۰ واحد مسکونی تخریب و ۷۵۰۰ واحد نیز به شدت آسیب دیده‌اند.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی میدانی از وضعیت خوی پس از وقوع زمین لرزه، که روز یکشنبه ۱۶بهمن منتشر شده، وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی را «بحرانی» توصیف کرده است. به گزارش اعتماد، مردم خوی از کمبود وسایل گرمایشی و کانکس برای اسکان، ناراضی و خشمگین هستند.

این روزنامه همچنین نوشته است: «در كشوری كه مدام در حال سپری کردن بحران است، مديريت بحران از نگاه مردم زلزله زده تا اين اندازه ضعيف و ناكارآمد است.»

این در حالی است که با ادامه بحران کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی، در یک هفته گذشته جریان‌های خودجوش مردمی برای کمک به آنها شکل گرفته است.

کریم باقری چهرۀ شناخته شدۀ فوتبال ایران نیز برای جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان خوی حسابی را معرفی کرده بود اما به دستور قوه قضاییه مسدود شد.

میزان خبرگزاری قوه قضاییه، درباره مسدود شدن حساب کریم باقری، این اقدام را «بدون هماهنگی و اخذ مجوز از سازمان‌های ذیربط» توصیف کرد و نوشت این حساب با اعلام سازمان هلال احمر و دستور قضایی به طور موقف مسدود شده است.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز