مرکز اسلامی هامبورگ از حضور در نمایشگاه کتاب لایپزیک محروم شد

Submitted on چ., 03/01/2023 - 10:19

مرکز اسلامی هامبورگ بازوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی است و رئیس فعلی آن محمدهادی مفتح نماینده شخص ولی فقیه در اروپا به حساب می آید. این مرکز از چند سال پیش زیر ذره بین سازمان امنیت داخلی آلمان رفته و به ویژه به خاطر تلاش در سازماندهی روز قدس در برلین مورد انتقاد شدید است.

انتقادها از مرکز اسلامی هامبورگ سبب شد که معاون این مرکز سلیمان موسوی فر در ماه نوامبر سال گذشته از آلمان اخراج شود. حکم اخراج موسوی فر در ژوئیه سال پیش صادر شد.او کوشید با کمک یک وکیل برجسته این حکم را لغو کند، اما موفق به این کار نشد و سرانجام روز چهارم نوامبر خاک آلمان را ترک کرد.

موسوی فر به «حمایت از سازمان های شبه نظامی افراطی و تروریستی شیعه» در آلمان متهم شده بود.

اخراج از شورای اسلامی هامبورگ

فشار بر مرکز اسلامی هامبورگ به کنترل سازمان امنیت داخلی و اخراج معاون آن از آلمان محدود نشد، بلکه این مرکز ناگزیر شد اواخر سال گذشته از شورای مجامع اسلامی هامبورگ نیز خارج شود. این شورا همه انجمن ها و نهادهای اسلامی ایالت هامبورگ را زیر پوشش دارد و بر اساس قراردادی که با سنا و شهرداری هامبورگ بسته، موظف است موازین اخلاقی و حقوقی آلمان را رعایت کند. عدم همکاری با گروه های یهودی ستیز، افراطی و تروریستی در شمار همین موازین هستند.

پشتیبانی وزیر فرهنگ

جلوگیری از حضور مرکز اسلامی هامبورگ در نمایشگاه کتاب لایپزیک با استقبال چند مقام برجسته آلمان روبرو شد. از جمله خانم کلاودیا روت وزیر فرهنگ آلمان از حزب سبزها در پاسخ روزنامه بیلد ضمن پشتیبانی از این تصمیم گفت که مرکز اسلامی هامبورگ به «رژیم جنایتکار ملاها» در ایران وابسته است و به این دلیل نباید به نمایشگاه راه می‌یافت.

پیش تر فولکر بک رئیس جامعه آلمانی/ اسرائیلی در نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ آلمان حضور مرکز اسلامی هامبورگ در نمایشگاه بین المللی کتاب را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.

ناشران ۴۰ کشور در لایپزیگ

در نمایشگاه کتاب لایپزیک که به لحاظ سنتی رقیب نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت محسوب می شود، امسال ناشران و اهل قلم از ۴۰ کشور جهان حضور دارند.

در دوران پیش از وحدت دو آلمان، نمایشگاه لایپزیک محل دیدار و تبادل نظر ناشران آلمان شرقی و کشورهای عضو بلوک شرق بود. در آن سال ها، این نمایشگاه به عرضه کتاب های خوب با نرخ بسیار ارزان شهرت داشت و به این دلیل هرسال تعداد زیادی از دوستداران کتاب حتی از ایالت های غربی آلمان در آن شرکت می کردند.

با وحدت دو آلمان، نمایشگاه کتاب لایپزیک از انحصار ناشران و نویسندگان بلوک شرق خارج شد و اکنون کیقیت و موقعیتی شبیه نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت را دارد. نمایشگاه فرانکفورت در ماه اکتبر هر سال در این کلان شهر برپا می شود. البته تعداد ناشران، برنامه ها و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت همچنان بیشتر از نمایشگاه لایپزیک است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز