مقام اسرائیلی: غنی‌سازی بالای ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران می‌تواند سبب حمله به این کشور شود

Submitted on پ., 03/23/2023 - 07:43

یک مقام ارشد اسرائیل به وبسایت آکسیوس، گفته‌است که نگرانی مقامات این کشور در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، رو به افزایش است.

در این گزارش نوشته شد که مقام‌های اسرائیلی در ماه‌های اخیر بارها به‌صورت آشکارا و خصوصی تهدیدهایی را مبتنی بر «حمله نظامی به‌ضد جمهوری اسلامی ایران» ابراز کرده‌اند.

این تهدیدها با هدف بازدارندگی ایران از شدت دادن به برنامه هسته‌ای که این کشور را «وارد مسیری خطرناک می‌کند» انجام می‌گیرد.

برپایه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی از اواخر ماه فوریه امسال ۸۷.۴ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۶۰ درصد را ذخیره کرده‌است.

به‌گفته کارشناسان، چنانچه این اورانیوم تا درجه ۹۰ درصد که برای مصارف تسلیحاتی است، غنی شود، برای تولید دست‌کم یک بمب هسته‌ای کفایت می‌کند.

در سوی دیگر اما این مقام اسرائیلی اظهار کرد که به‌ نظر اسرائیل، پیدا شدن مقادیری اندک از اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۴ درصدی در ایران «معنادار» نیست.

او گفت که دولت اسرائیل در حال حاضر نمی‌خواهد «یک خط قرمز» را در مورد برنامه اتمی ایران اعلام کند و در پی اعلام رسمی «غنی‌سازی ۹۰ درصدی به‌عنوان خط قرمز» نیست.

این مقام ارشد گفت که تعیین خط قرمز مشخص، به رژیم حاکم بر ایران این برداشت را می‌دهد که می‌تواند اورانیوم را تا زیر آن خط، غنی‌سازی کند و به این طریق، مقدار بیشتری از اورانیوم با غلظتی نزدیک به غلظت مصارف تسلیحاتی را ذخیره کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز