معاون صدراعظم آلمان: قطر جای روسیه را در بازار گاز آلمان می‌گیرد

Submitted on ی., 03/20/2022 - 13:22

روزنامه پرتیراژ بیلد امروز، یکشنبه ٢٠ مارس/٢٩ اسفند، از موفقیت بیش از حد انتظار سفر روبرت هابک قائم مقام صدراعظم آلمان گزارش داد. بنا به این گزارش هابک پس از دیدار و مذاکره با محمد بن حامد بن قسیم آل ثانی وزیر تجارت و صنعت قطر به خبرنگاران گفت که مقام‌های بلندپایه قطر بیش از حد انتظار او برای همکاری در زمینه تامین انرژی آلمان آمادگی نشان داده‌اند.

به گفته قائم مقام صدراعظم آلمان، در این سفر میان آلمان و قطر همکاری بلندمدت برای تامین انرژی آلمان مورد توافق قرار گرفته است. با این همه، با توجه به شرایط فنی موجود، گاز صادراتی قطر به تنهائی نمی‌تواند وابستگی آلمان به گاز روسیه را به طور کامل قطع کند و این کشور باید صادرکنندگان دیگری پیدا کند که امارات متحده عربی یکی از آن‌ها است. به همین دلیل، وزیر اقتصاد و محیط زیست آلمان امروز از دوحه به دوبی رفته است.

وابستگی به یک صادرکننده، هرگز

روبرت هابک، که از رهبران حزب سبز آلمان است، پیش از عزیمت به دوبی در تماس با خبرنگاران توضیح داد «ما اگر بخواهیم در درازمدت از نیاز به گاز پوتین رها شویم، باید صادرکنندگان گاز متعددی پیدا کنیم. قطر یک طرف مهم است، اما فقط یکی از طرف‌های متعدد. ما از جنگ اوکراین درس گرفته‌ایم و دیگر وابسته به یک کشور واحد نخواهیم شد».

قائم مقام صدراعظم آلمان تضمین کرد که کشورش، فارغ از این که وضعیت اوکراین به کجا بیانجامد، سرانجام از گاز روسیه بی نیاز خواهد شد. وی تصریح کرد «تا زمانی که پوتین قدرت را در دست دارد، مناسبات آلمان و روسیه ترمیم پذیر نخواهد بود». وی افزود «بی نیازی از گاز روسیه در سال جاری به صورت کامل ممکن نیست، اما آلمان تا پائیز امسال از ذغال سنگ و تا پایان سال جاری از نفت روسیه کاملا بی نیاز می‌شود».

روبرت هابک در ادامه توضیحات خود به مشکل ذخیره گاز مایع اشاره کرد که اجازه نمی‌دهد گاز مایع حمل شده با کشتی‌ها جای گاز روسیه را بگیرد که از طریق خط لوله نورددستریم یک  و خط لولۀ اوکراین به آلمان می‌رسد. به گفته هابک، دولت آلمان با جدیت در پی ایجاد بندری برای بارگیری و تخلیه گاز مایع است.

غیبت ایران در یک بازار پررونق

تلاش آلمان و سایر کشورهای اروپائی برای یافتن جانشینی برای گاز وارداتی از روسیه بازار بزرگ تازه‌ای ایجاد کرده که کشورهای دارای ذخائر گاز می‌توانند با استفاده از آن به صدها میلیارد دلار درآمد دست یابند. در حال حاضر، قطر از طریق توافق با آلمان به بخشی از این بازار دست یافته است. بخشی دیگر از این بازار را امارات متحده عربی و کشورهای آفریقائی کسب خواهند کرد. در این میان، ایران می‌رود که باز هم شانس بزرگی را برای توسعه اقتصادی و صنعتی از دست بدهد.

روسیه در سال ٢٠٢١ یکصد و پانزده میلیارد متر مکعب گاز به اتحادیه اروپا صادر کرد. این تنها ٤۵ درصد واردات گاز اروپا است. نرخ هر متر مکعب گاز در اوایل ماه مارس به سه دلار و ٤۵ سنت رسید. به این ترتیب درآمد ناشی از گاز صادراتی روسیه که گاز خلیج فارس می‌تواند جای آن را بگیرد، نزدیک به ٤٠٠ میلیارد دلار است. 

ایران پس از روسیه صاحب دومین ذخائر گاز جهان است و در میدان‌های گاز جنوبی خود ذخائری مشترک با قطر دارد. امیرنشین قطر سال‌ها است از این منابع بهره برداری می‌کند و به برکت این ذخائر به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شده است، اما جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ناشی از رفتار خود نتوانسته از منابع مشترک بهره ببرد.

در آستانه جنگ اوکراین، امیر قطر برای دیداری با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن سفر کرد. چهار روز پیش از پرواز امیر به واشنگتن، وزیرخارجه قطر به تهران رفت و با همتای ایرانی خود به گفت و گو نشست. وی در این نشست اعلام کرد که امیر قطر در دیدار با بایدن درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و غرب نیز با وی صحبت خواهد کرد.

از همان روزها گمانه زنی می‌شد که قطر قصد دارد برای بهره برداری بیشتر از منابع گاز مشترک خود با ایران همکاری جمهوری اسلامی را جلب کند. برای امیر قطر روشن است که مناقشه هسته‌ای ایران با غرب حل نشود، رفع تحریم‌های آمریکا ممکن نیست و در نتیجه بهره برداری مستقیم از منابع گاز ایران دشوار یا غیرممکن خواهد بود.

اکنون، جمهوری اسلامی در برابر یکی از بزرگ ترین فرصت‌های تاریخی برای خروج از انزوا، بهره برداری از منابع گاز، نوسازی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و کاهش مشکلات اقتصادی کمرشکن مردم قرار گرفته است. استفاده از این فرصت اما نیازمند پایان دادن به خشک سری بر سر برنامه اتمی است که از منظر کارشناسان معتبر انرژی اتمی، ایران اصولا نیازی به آن ندارد. به همین دلیل است که اسرائیل و غربی‌ها جمهوری اسلامی را به تلاش در راه دستیابی به تکنولوژی بمب هسته‌ای متهم می‌کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز