مالیات بر ثروتمندان توسط کانادا نتیجه معکوس خواهد داشت

Submitted on جمعه, 08/04/2023 - 20:19

، وزیر دارایی کریستیا فریلند درباره ی بودجه فدرال مارچ ۲۰۲۳ گفت که مالیات برای کانادایی‌های پردرآمد افزایش می‌یابد تا اطمینان حاصل شود که آنها «سهم منصفانه خود را می‌پردازند»، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ۲۰ درصد خانواده‌ها در حال حاضر مالیات بر درآمد بیشتری از ۸۰ درصد بقیه ی حامعه می‌پردازند.

جیک فاس از مؤسسه فریزر می‌گوید: «در سال‌های اخیر درخواست‌های فزاینده‌ای برای مالیات‌های بالاتر بر افراد پردرآمد وجود داشته است، زیرا اعتقاد بر این است که آنها به اندازه کافی پرداخت نمی‌کنند.

این گزارش با عنوان "اندازه گیری پیشرفت سیستم مالیاتی کانادا" که توسط فوس و ناتانیل لی، اقتصاددان تهیه شده است، روز سه شنبه منتشر شد.

فوس گفت: «اغلب بحث بسیار کمی در مورد میزان مالیات پرداختی هر گروه وجود دارد.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که افزایش نرخ‌های مالیاتی به این دلیل که افراد پردرآمد سهم منصفانه خود را پرداخت نمی‌کنند، سیاستی مبتنی بر استدلال نادرست است.

فوس گفت: ۲۰ درصد از خانوارهای کانادا بیش از نیمی از مالیات کشور را پرداخت می کنند. واضح است که این یک بار مالیاتی نامتناسب است.

ارقام این گزارش بر اساس شبیه ساز مالیاتی کانادایی این موسسه است. این مطالعه درآمد را به پنج گروه تقسیم کرد.

۲۰ درصد از خانوارها با کمترین درآمد ، حداکثر درآمد 59270 دلار
۲۰ درصد از خانوارهایی با درآمد سالانه بین 59271 تا 104048 دلار
۲۰ درصد از خانوارهایی که درآمد سالانه بین 104049 تا 159040 دلار
۲۰ درصد از خانوارهایی با درآمد سالانه بین 159041 تا 243798 دلار
۲۰ درصد از خانوارها بیش از 243799 دلار درآمد دارند

بر اساس این مطالعه، ۲۰ درصد پایین خانوارهای کانادایی که ۰/۷ درصد از کل مالیات بر درآمد فدرال و استانی را پرداخت می کنند، کمی بیش از ۵ درصد از کل درآمد خانوار کانادایی را تشکیل می دهند.


در این گزارش آمده است: «به عبارت دیگر، این یک پنجم بیش از هفت برابر سهم خود از کل درآمد را نسبت به مالیات بر درآمد دریافت می‌کنند».

گروه دوم خانوارها ۴/۶ درصد از کل مالیات بر درآمد را به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت می کنند، در حالی که درآمد ۱۰/۱ درصد از کل درآمد را تشکیل می دهد.

گروه سوم و چهارم مشابه بودند. به همین ترتیب، سهم درآمد شخصی گروه سوم و چهارم ۴/۴ واحد درصد و ۲ واحد درصد بیشتر از سهم مالیات بر درآمد است.

با این حال، برای ۲۰ درصد بالای کانادایی‌های دارای دستمزد، سهم بیشتری از کل درآمد را نسبت به مالیات بر درآمد شخصی دریافت می‌کنند.

نویسندگان گزارش می نویسند: «پردرآمدها حدود ۱۶ درصد بیشتر از سهم خود از کل درآمد مالیات می پردازند.

اگرچه این گروه درآمدی سهم قابل توجهی از کل درآمد خانوار را به خود اختصاص می دهند، اما به نسبت بیشتری مالیات بر درآمد می پردازند.

Fuss گفت که تحقیقات نشان می دهد که افزایش مالیات بر افراد پردرآمد تنها آنها را وادار می کند تا اقداماتی را برای اجتناب از این بار مالیاتی بالاتر انجام دهند. زمانی که نرخ مالیات را افزایش می‌دهید، مردم شروع به رفتار متفاوتی می‌کنند، دارایی‌ها را جابه‌جا می‌کنند و شاید به مناطقی با نرخ‌های مالیات پایین‌تر می‌روند، یا برنامه‌ریزی مالیاتی بیشتری را با وکلا و حسابداران انجام می‌دهند تا صورت حساب مالیاتی خود را کاهش دهند.»

این مطالعه به یک ابتکار در سال ۲۰۱۰ در بریتانیا اشاره می‌کند که یک گروه جدید مالیات بر درآمد شخصی را اضافه کرد و نرخ مالیات برای افراد با درآمد بالا را از ۴۰٪ به ۵۰٪ افزایش داد که دولت انتظار داشت ۲/۵ میلیارد پوند درآمد مالیاتی اضافی به همراه آورد.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز،‌گزارشی که شش سال بعد منتشر شد نشان داد که این اقدام به دور از افزایش مالیات، کمتر از نیمی از سود را به همراه داشت و دولت بریتانیا را بر آن داشت تا بالاترین نرخ مالیات را به ۴۵ درصد کاهش دهد.

فوس گفت: «فقط به این دلیل که فکر می کنید از افزایش مالیات پول بیشتری دریافت خواهید کرد، به این معنا نیست که واقعاً چنین خواهد شد.

فرانکو ترازانو، مدیر فدرال فدراسیون مالیات دهندگان کانادا، گفت که مهار ضایعات دولتی روشی هوشمندتر برای متعادل کردن بودجه نسبت به افزایش مالیات است.

او گفت: "آخرین چیزی که کانادایی ها به آن نیاز دارند مالیات های بالاتری است که افراد یا مشاغل را تشویق می کند تا با سرمایه گذاری خود کشور را ترک کنند."

اگر دولت فدرال واقعاً می‌خواهد به دنبال ثروتمندان باشد، پس باید از ریختن میلیاردها دلار به شرکت‌های چندملیتی خودداری کند و از دادن پاداش به کارمندان ارشد دولت خودداری کند.»

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز