لیندسی گراهام: خروج از افغانستان «شرم‌آورترین» تصمیم در تاریخ سیاست خارجی آمریکا است

Submitted on چ., 08/16/2023 - 08:55

این سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در رشته توئیتی، سیاست خارجی اداره جوبایدن در قبال افغانستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته که دو سال پس از تطبیق این سیاست خارجی، طالبان درحال سرکوب زنان هستند و افغانستان دوباره به عنوان سکوی پرتابی برای حملات گروه‌های تروریستی دیده می‌شود.

لیندسی گراهام در مورد خروج از افغانستان نوشته که «این خروج فاجعه‌بار» سیگنالی از ضعف را به روسیه، چین و ایران فرستاد و سبب «بی‌ثباتی بزرگ و اندوه» در سراسر جهان شد.

در سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا باوجود دیدن پیامدهای خروج از افغانستان، همچنان تاکید می‌کند که خروج از افغانستان، تصمیم درستی بود.

این دیپلمات ارشد آمریکا می‌گوید واشنگتن تلاش دارد تا طالبان را وادار به پاسخگویی در قبال تعهدهایی که داده بودند، کند و تاکید می‌کند که یکی از شرط‌های عادی‌سازی روابط با رژیم طالبان، احترام به حقوق زنان و دختران از سوی این گروه است.

آمریکا پس از نزدیک به ٢٠ سال حضور نظامی در افغانستان، در سال ٢٠٢٠ رسما گفتگوهای دوحه با طالبان را شدت بخشید که این گفتگوها سرانجام در سال ٢٠٢١ به توافق جنجالی میان آمریکا و طالبان انجامید.

درپی همین توافق، روند سقوط شهرهای افغانستان سرعت گرفت و به تاریخ ١٥ اوت/اگست ٢٠٢١، با فرار اشرف غنی، رئیس جمهوری وقت، افغانستان برای بار دوم به دست طالبان افتاد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز