کرونا در ایران: با مرگ ٢٢٩ نفر در یک روز، رکورد آمار مرگ و میر روزانه در کشور شکسته شد؛ ٢٥ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند

Submitted on س., 07/21/2020 - 13:03

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ٣١ تیر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢٦٢٥ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ١٩٧٧ نفر از آنها بستری شده اند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٢٧٨ هزار و ٨٢٧ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ٢٢٩ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به    ١٤ هزار و ٦٣٤ نفر رسیده است».

سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت: «تا کنون تعداد ٢٤٢ هزار و ٣٥١ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بهبود یافته و ترخیص شده اند و تعداد ٣٥٨٩ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند».

وی افزود: «استانهای مازندران، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استانهای تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند».

محمدعلی محسنی‌بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه گفت: «امروز در کشور شاهد بازگشت پیک کرونا هستیم و مشاهده می‌کنیم آمار جان باختگان این روزها ۳ رقمی شده‌؛ یعنی تقریبا روزانه به اندازۀ مسافران یک هواپیمای مسافربری، شهروندان جان خود را از دست می دهند».

وی تصریح کرد: «کرونا امروز پیچیده تر شده است؛ در گذشته افراد میانسال و کسانی که بیماری زمینه‌ای داشتند درگیر این بیماری می‌شدند اما در دوره دوم مشاهده می‌کنیم که کودکان، نوجوانان و همۀ اقشار مختلف مبتلا می‌شوند که این زنگ خطری برای سلامت جامعه است».

وی با اشاره به اینکه امروز فشار بسیاری روی کادر درمان است، افزود: «موضوع کرونا در کشور، جدال بین سلامت و اقتصاد است اگر به نفع اقتصاد کنار برویم و همه را آزاد بگذاریم، سلامت مردم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. اگر به نفع سلامت مردم کنار برویم اقتصاد مردم آسیب می‌بیند بنابراین ناگزیر هستیم به صورت منطقه‌ای در برخورد با این بیماری رفتار کنیم».

وی درباره تصمیم مجلس درخصوص برگزاری کنکور و اعتراضاتی که این روزها پیرامونش شکل گرفته است، گفت: « دواطلبان خواهان لغو کنکور نیستند، بسیاری از افراد یک سال در منزل مطالعه می‌کنند و ممکن است با یکسری اقدامات، آسیب‌های روحی زیادی به جوان‌هایی که یک سال پشت درهای بسته نشستند و درس خواندند، وارد شود؛ اگر وزارت آموزش و پرورش بتواند از ظرفیت همه دستگاه‌ها و مراکز آموزشی استفاده کند، می‌‌توانیم کنکور را با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بدون اینکه کسی آسیب ببیند، برگزار کنیم».

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز سه شنبه گفت: «در ابتدای شیوع این ویروس مطرح شد که کودکان و زنان باردار به نوعی نسبت به این بیماری مصون هستند ولی متاسفانه این فرضیه نادرست از آب درآمده و نمونه‌های زیادی از ابتلای کودکان و حتی فوت تعدادی از آنها در کشور گزارش شده است».

او با اشاره به اینکه در موج دوم شیوع کرونا بیشتر شهرهای کشور از لحاظ تعداد بیماران به مرحله هشدار رسیده، ادامه داد: «پرشدن تخت‌های بیمارستانی و خستگی کادر درمان، خدمات رسانی به بیماران را با مشکل مواجه کرده است».

وی افزود: «بدون شک، موج بعدی این بیماری در شهریور و مهر ماه شدیدتر از موج دوم خواهد بود چون کم کم به سمت سردی هوا پیش می‌رویم و تعداد افرادی که به آنفولانزا و سایر بیماران تنفسی مبتلا می‌شوند بیشتر خواهد شد».

استان فارس هم اکنون در فهرست استان های قرمز کشور قرار گرفته و ٢١ شهرستان از مجموع ٣٦ شهرستان، در وضعیت قرمز قرار دارند؛ به طوریکه در چند روز اخیر بیش از ٣٥٠ مبتلای جدید در استان شناسایی و بسیاری دیگر نیز جان خود را از دست دادند. عبدالرضا قاسم‌پور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کروناویروس، در این زمینه گفت: «مقرر شد که تا روز جمعه سوم مردادماه، تمامی تجمعات در سراسر استان لغو و مجالس عروسی و عزا در تالارها، سالن‌ها و منازل تعطیل شود که در این راستا فرمانداران به کمک نیروی انتظامی و دستگاه قضایی نظارت بر اجرای این مصوبه را برعهده خواهند داشت.

وی افزود: «کتابخانه‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، و مترو و اتوبوس در شیراز تا پایان هفته تعطیل خواهند بود و رستوران‌ها نیز تنها به صورت بیرون‌بر فعالیت خواهند داشت، برگزاری هرگونه مراسم اعم از علمی، اداری، فرهنگی و مذهبی، تفریحی و ورزشی، شادی، عزا در شهرستان‌های قرمز استان فارس همچنان تعطیل خواهد بود». او سپس با اشاره به سنت برگزاری مراسم تعزیه در ماه محرم در شهرستان‌های جنوبی استان فارس افزود: «با توجه به تجمع زیاد مردم در این مراسم، فرمانداران این شهرستان‌ها موظف هستند تا اطلاع ثانوی از هرگونه برنامه‌ریزی برای برپایی مجالس تعزیه جلوگیری کنند».

وی تصریح کرد: «شهرستان‌های شیراز، آباده، مرودشت، کازرون، خرم‌بید، اقلید، داراب، قیروکارزین، لامرد، مهر، سپیدان، فراشبند، پاسارگاد، جهرم، فسا، لارستان، گراش، کوار، کوه‌چنار، زرین‌دشت و بیضا در وضعیت قرمز کروناویروس قرار دارند و بیمارستان‌های دولتی که به مبتلایان کرونا اختصاص یافته بود، تقریبا تکمیل است و در حال حاضر ٩٠ درصد تخت‌های عادی و ویژۀ بیمارستان‌های دولتی تکمیل شده است».

سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، گفت: «بر اساس آخرین آمار وضعیت شهرستانهای استان مرکزی از لحاظ میزان شیوع کرونا، وضعیت اراک قرمز شد و شهرستان های آشتیان، تفرش، دلیجان، ساوه، زرندیه، شازند و محلات در وضعیت زرد قرار گرفته اند و شهرستان های خمین، فراهان و کمیجان اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی افزود: «متاسفانه در چند روز گذشته بیمارستان امیرالمومنین اراک، شاهد حجم بالای بیماران بستری مبتلا به کرونا بوده است که تقریبا ظرفیت بیمارستان تکمیل شده و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، می‌بایست تمام بیمارستان های استان را فقط به بستری بیماران کرونایی اختصاص دهیم که این امر ضربه ای سنگین به حوزه سلامت استان وارد می کند».

وی از شناسایی ۱۰۹ مورد مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: «بدین ترتیب تعداد موراد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۵۶۱۶ نفر رسیده است». وی افزود: «از تعداد ۱۰۹ مورد جدید در استان، ۲۷ مورد این بیماران در بیمارستانهای استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند، ۸۲ مورد از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند».

او در ادامه گفت: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس تعداد فوتی ها در اثر ابتلا به این ویروس، ۲۴۷ نفر است».

روزبه رجایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، روز سه شنبه گفت: «وضعیت استان قرمز است و تا روز گذشته، حدود ۸۵۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده و از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ادامه این وضعیت هم به مردم و هم به کادر بهداشت و درمان آسیب می‌زند».

وی افزود: «پنج ماه است که با این ویروس در حوزه سلامت دست به گریبان هستیم و متاسفانه ۱۵۰۰ نفر از افرادی که به هر نحوی چه در حوزه بهداشت و چه در حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعالیت می‌کنند، به کرونا مبتلا شده‌اند».

عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: «۱۰ درصد از این تعداد شامل پزشکان، ۷۰ درصد شامل پرستاران و کادر بهداشت و مابقی شامل نیروهای پشتیبانی واحد بهداشت و درمان هستند که از بین کل مبتلایان کادر بهداشت و درمان تا به این لحظه، پنج نفر فوت کرده‌اند که سه نفر از آنها پزشک و دو نفر جزو کادر درمانی غیر پزشک هستند که ۵۰ ساله و حتی ۵۰ سال به پایین نیز بودند و هیچگونه بیماری زمینه‌ای نداشتند».

منوچهر حبیبی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین، گفت: «در مجموع تا کنون در استان برای ١٤ هزار نفر تست کرونا انجام شده که از این میزان پاسخ تست  ٤ هزار نفر مثبت بود که معادل ٢٨ درصد تست مثبت است که این میزان تا قبل از تیر ماه به زیر ٩ درصد می رسید». وی افزود: «در حال حاضر ٢٥٥ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان های استان به ویژه بیمارستان بوعلی بستری شده اند که حدود ٣٠ نفر از آنان بیماران بدحال و نیازمند به دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) هستند، همچنین در یک هفته گذشته ٣ نفر و در سه روز اول این هفته هم یک نفر در اثر مبتلا به کرونا جان باخته اند».

وی در خصوص شرایط ویروس کرونا در استان گفت: «شرایط بسیار شکننده است و به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و لازم است تا کنترل ها و مراقبت های بیشتری صورت بگیرد زیرا دو شهرستان قزوین و تاکستان دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و بقیه شهرستان های استان در حالت زرد هستند به طوریکه ردیف شهرستان های استان از حیث بیماران بستری به ترتیب قزوین، تاکستان، البرز، بوئین زهرا، آبیک و آوج است».

وی با انتقاد شدید از عملکرد سیستم بانکی استان در برخورد با کرونا و  رعایت نکات بهداشتی در سطح شعب و ادارت مربوطه، اظهار کرد: «در این مدت حوزه بهداشت و درمان بیشترین میزان مبتلا به ویروس کرونا را داشتند و پس از آنان بانک ها دومین میزان مبتلایان را دارند و در بین بانک‌های استان بانک ملی و مسکن بیشترین میزان عدم رعایت نکات بهداشتی را دارد به طوری که  یکی از شعبات بانک مسکن و شهر چندی پیش  به طور کامل تعطیل شد».

بستری روزانه بیماران کرونایی در شهرستان بابل در استان مازندران، در شبانه روز گذشته با یک جهش دو برابری روزانه، به ٧١ نفر رسیده است که تا کنون این آمار بستری در سه ماه اخیر، بی سابقه بوده است. آمار بستری در ۱۰ روز اخیر با روند افزایشی بین ۴۰ الی ۵۰ نفر در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل، روبرو بوده است و در روز گذشته با بستری ۲ برابری بیماران کرونایی رکورد را شکسته و هشدار جدی به افراد و خانواده هایی داد که نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی بی تفاوت هستند. در سه روز گذشته نیز ضد عفونی معابر شهر بابل آغاز شده است و خودروهای آتش نشانی با به صدا در آوردن آژیر خطر نیز هشدارهای خود را با گشتن در سطح شهر به مردم آغاز کردند که برای انجام کارهای غیرضروری از منازل خارج نشوند.

بر اساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی بابل، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی این شهر بستری شدند و آمار کل بستری بیماران به ۲۷۴ نفر افزایش یافته است. از سویی دیگر، شمار بیماران بد حال کرونایی در بابل رو به افزایش است و در حال حاضر ۴۳ بیمار تحت مراقبت های ویژه در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل قرار دارند.

شیوا کاظمی مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از شناسایی ١١٠ مادر باردار مشکوک به کرونا در استان خبر داد و گفت: «از ابتدای امسال تاکنون ١١٠ مادر باردار با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند که از این تعداد ٥٥ مورد به صورت قطعی مبتلا به کرونا بوده و بستری شده و مابقی مشکوک بوده و بصورت خانگی قرنطینه شده‌اند».

وی افزود: «متاسفانه آمار مادران باردار مبتلا به کرونا در هفته‌های اول تیرماه رشد چشمگیری داشت و طی این مدت پنج نوزاد کرونایی هم داشتیم». او  در خصوص فوت مادران باردار مبتلا به کرونا هم گفت:«تنها یک مورد فوت مادر باردار داشتیم که ابندا هیچگونه علائمی از کرونا نداشت و بعد از فوت، پزشکی قانونی اعلام کرد که ریه‌های مادر درگیر کرونا بوده است». این مسئول از مادران باردار خواست تا در شرایط شیوع کرونا، از انجام ورزش و بویژه ورزش های مربوط به قفسه سینه و افزایش حجم ریه ها غفلت نکنند.

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، درباره آمار ابتلا به کرونا در شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: «در مجموع در دو بخش خصوصی و عمومی و بین کارمندان و رانندگان ما تاکنون ۵۷ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۴ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند». او در خصوص آمار مسافران اتوبوس‌ در هفته‌های گذشته و پس از اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا گفت: «آمار مسافران ما نیز کاهش داشته است».

او با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا آمار مسافران اتوبوسرانی به شدت کاهش داشته است، گفت: «کاهش تعداد مسافران باعث شده است که شرکت واحد نتواند به درآمدهای حاصل از فروش بلیت دست یابد و با افت شدید منابع مالی روبرو است؛ همچنین هزینه‌های مازاد دیگری از جمله ضدعفونی روزانه اتوبوس‌ها نیز به مجموعه تحمیل شده است.» 

منوچهر حبیبی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین، گفت: «هنوز شیوع کرونا به پایان نرسیده، از این رو به نظر می رسد که برخی مسئولان کشوری باید سفرهای استانی خود را محدود‌تر برگزار کنند». وی افزود: «این سفرها اگر  پیگیری امور ضروری باشد که بر اساس سیاست های کلی ریاست جمهوری باید به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود، اما اگر  بررسی برخی از طرح‌ها است که به نظر باید به زمان دیگری موکول شود چون این رفت و آمدها اهالی رسانه را با مشکل روبرو می‌کند».

وی تصریح کرد: «شرکت در این گونه مراسم ضریب احتمال ابتلا به  کرونا را هم در بین اهالی رسانه و هم بین سایر شرکت کنندگان بالا می برد و کار اصحاب  رسانه  را با محدودیت‌های بیشتر  روبرو می کند. بنابراین در نظر داریم تا اختیار  شرکت در این گونه مراسم را به اصحاب رسانه و شورای اطلاع رسانی بسپاریم».  

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز