کرونا در ایران: ۲۷۱۵ مورد جدید ابتلا؛ جنجال درباره یک دارو، آیا پای مافیای دارو در میان است؟

Submitted on جمعه, 04/03/2020 - 13:34

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، در نیم‌روز جمعه ۱۵ فروردين/٣ مارس گفت: «با بررسی‌های انجام شده  و بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌ها، ابتلای ۲۷۱۵  نفر جدید به کرونا از ظهر روز پنجشنبه تا امروز قطعی شده است.»

بدین ترتیب شمار کل مبتلایان به کرونا در ایران بر اساس آمارهای رسمی به ۵۳ هزار و ۱۸۳ مورد رسید.

 کیانوش جهانپور همچنین اعلام کرد در ۲۴ ساعت اخیر، ۱۳۴ تن از مبتلایان جانشان را از دست داده‌اند و شمار جان باختگان این بیماری در کشور به ۳۲۹۴ تن رسیده است.

با اعلام سخنگوی وزارات بهداشت تا به امروز ۱۷۹۳۵ نفر بهبود یافته‌اند و ۴۰۳۵  نفراز بیماران بستری شده از جمله افرادی که در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند و بدحال هستند در مراکز درمانی کشور تحت مراقبت‌های ویژه درمانی قرار دارند.

کیانوش جهانپور در ادامه از خوداظهاری بیش از ۶۹ میلیون نفر از  مردم در طرح بسیج ملیِ مقابله با کرونا خبر داد و از آن دسته از شهروندان که به هر دلیل موفق به ثبت‌نام در این سامانه نشده‌اند، دعوت کرد تا برای غربالگری کرونا به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند. وی همچنین گفت: «نیروهای حوزه بهداشت، از طریق سامانه ۴۰۳۰ با مردم تماس می گیرند و وضعیت سلامتی آنها را پیگیری می کنند. در صورت مشاهده شماره ۴۰۳۰ بر روی تلفن همراه، حتما پاسخگوی همکاران پرتلاش ما باشید.»

یادآورمی شویم که بسیار از مراجع مستقل جهانی در باره آمارهای رسمی اعلام شده از سوی ایران (شمار  قربانیان و مبتلایان به کرونا) تردید دارند و شمار آنان را بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام شده از سوی مقام های ایران می دانند.

نامه وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور و هشدار درباره بازگشایی مراکز کسب و کار

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره دستورالعمل ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازگشایی مشاغل و مراکز کسب و کار هشدار داد. در این نامه آمده است: «قویا اعلام می‌کنیم هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی و مذهبی که مورد تایید نباشد، شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت. اگر امروز کاهش التهاب اولیه مشاهده می‌شود آثار مدل مبتنی بر کارشناسی، تدبیر و گام‌های برنامه‌ریزی شده است. کوچک‌ترین حرکت نسنجیده، آسیب‌های غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت.»

امام جمعه شهرک پردیسان قم: کرونا شاید کار اجنه باشد

درحالی که وزیر بهداشت مبارزه مؤثر با کرونا را بر مبنای تدبیر و خرد و با اتکا به کارشناسی و برنامه ریزی علمی تجویز می کند، سید صمصام الدین قوامی امام‌جمعه شهرک پردیسان قم  که به دلیل لغو کلیه اجتماعات در سراسر کشور به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چندهفته‌ای نمازهای جمعه؛ این هفته به‌صورت زنده و تصویری در ساعت مرسوم برگزاری نماز جمعه در یک سخنرانی مجازی در صفحه شخصی خود، بیان کرد: « در رابطه با شیوع و ایجاد کووید ۱۹ دخالت اجنه امر عجیبی نیست و فریضه‌هایی نیز در این رابطه مطرح‌شده است.»

دستورات رئیس‌جمهور در مدیریت بیماری کرونا و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در تماس با سعید نمکی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور دستور داد به سرعت از روند اجرا و میزان تاثیر و موفقیت طرح فاصله گذاری اجتماعی، ارزیابی های دقیقی تهیه کنند تا در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا برای هرگونه تصمیم گیری درباره روند مدیریت و پیشبرد مبارزه با کرونا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

جلسه آتی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا قرار است روز یکشنبه برگزار شود.

حسن روحانی به محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز دستور داد در خصوص اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به رسته های مختلف شغلی و گروه‌های واجد شرایط تعریف شده از طرف ستاد اقتصادی دولت، سریعا روندی را طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در جریان برنامه های بانک مرکزی برای اعطای اعتبار ۷۵هزارمیلیارد تومانی برای کسب وکارهای آسیب دیده از شیوع کرونا و شیوه اجرای آن قرار گرفت.

جنجال واردات یک دارو برای درمان بیماران کرونا در ایران؛ آیا پای مافیای دارو در میان است؟

به نوشته آفتاب ماجرا از آنجا آغاز شد که دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری با انتشار ویدئویی کوتاه به آثار مثبت داروی خوراکی فاوی‌پراویر Favipiravir اشاره و از وزارت بهداشت انتقاد کرد که چرا با تجویز این دارو از سوی پزشکان موافقت نمی‌کند و با این ممانعت موجب دسترسی ناکافی بیمارستان‌ها و پزشکان به این دارو شده است.

دکتر هاشمیان در گفتگو با یورونیوز در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه "داروی فاوی پراویر (Favipiravir) دقیقا چه تاثیری بر بیماران دارد؟"، گفته است: دارو کاملاً یک داروی ضد ویروس است و در واقع روی ویروس‌ها اثر می‌گذارد. ما دارویی به نام کلترا هم داریم که تاثیر کمتری دارد و این تاثیر اندک در دنیا هم مشخص شده است. ما می خواهیم داروی فاوی پراویر را به جای کلترا استفاده کنیم. این دارو تولید ژاپن است و در ژاپن خیلی خوب کار کرده است. ما این دارو را روی ۳۰ مریض به کار بردیم و دیدیم که این افراد خوب شدند. بنده و همکارانم مصر بودیم این دارو را برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تجویز کنیم ولی متاسفانه این دارو را نداشتیم و چند تا از بیماران ما بدحال شدند و فوت کردند. احتمالا مسائلی پشت پرده هست که من به آنها وارد نیستم.

محمدرضا هاشمیان درباره تولید داروی فاوی‌پراویر در ایران گفت: قرار است تولید شود. از کشورهای دیگر وارد ایران شده تا در ایران به مرحله تولید برسد. ولی الان اینها ناراحتند چرا ما جلوتر از کمیسیون وزارت بهداشت حرکت کرده‌ایم. بنده پزشک ویروس کرونا هستم نه فلان مقام اداری در وزارت بهداشت. به هر حال الان خیلی از شرکت‌های داخلی پیگیر تولید این دارو هستند. یعنی در پی اخذ مجوز تولید فاوی‌پراویر هستند ولی وزارت بهداشت فعلا به آنها مجوز نداده است.

در همین رابطه علاء الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، دلیل عدم توزیع داروی فاوی‌پراویر در ایران را نه وزیر بهداشت بلکه مدیرانی دیگر در وزارت بهداشت می داند.

 وی امروز گفت: «علی رغم اینکه وزیر بهداشت و درمان دستور مساعد برای در اختيار قرار گرفتن این دارو صادر کردند، اما برخی از افراد در وزارتخانه مانع از توزیع و در اختیار قراردادن این دارو هستند. به همین دلیل پزشکان معالج که در استفاده این دارو نتایج مثبت بدست آوردند، معترض هستند. در این زمینه باید وزیر بهداشت و درمان دستور قاطع تری را صادر کند.»

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که مخالفان توزیع این قرص چه کسانی هستند، آیا مافیای دارو هستند؟ گفت: فعلا در همین حد که بیان شد، کافی است و ضمیر مرجع خود را پیدا خواهد کرد. این قرص ها وارد شده و در اختیار وزارتخانه قرار دارد و هم اینکه اصل قضیه را جدی بگیرند، می توانند واردات بیشتری هم داشته باشند.

اطلاعیه‌ی وزارت بهداشت درباره داروی فاوی‌پراویر

معاون درمان وزارت بهداشت امروز به نمایندگی از کمیته علمی مستقر در معاونت درمان وزارت بهداشت، درباره داروی فاوی‌پراویر، اطلاعیه ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است:« داروی مذکور هنوز در "فارماکوپه" ایران وارد نشده و در حال حاضر به عنوان یک دارو در یک کارآزمایی بالینی به کار گرفته شده و در اختیار چند مرکز درمانی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است و تاکنون نتایجی از این تحقیق به این کمیته گزارش نشده است؛ لذا انجام هرگونه مصاحبه و ارائه هر نوع گزارش به عنوان تایید و یا رد اثربخشی این دارو مورد تایید کمیته نبوده و تخلف محسوبمی‌شود.صرف گزارش تجربی از یک اقدام درمانی در دنیای علم جایگاهی ندارد و چه بسا سبب نگرانی خانواده بیماران به جهت عدم تهیه و یا حتی احساس گناه در بازماندگان بیمارانی که درگذشته اند، ایجاد کند... بدیهی است پس از اتمام کار آزمایی بالینی مذکور، نتایج توسط کمیته علمی اعلام و در صورت تایید اثربخشی آن، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین و توزیع دارو به منظور استفاده برای بیماران اقدام خواهد کرد.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز