کمیساریای عالی حقوق بشر از ایران خواست تا فوراً مجازات اعدام صادر شده برای معترضان را لغو کند

Submitted on س., 11/22/2022 - 11:16

جرمی لارنس، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه اول آذر، در جریان یک نشست خبری در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرد این نهاد، امتناع مقام‌های جمهوری اسلامی از تحویل اجساد کشته‌شدگان به خانواده‌هایشان و همچنین مشروط کردن تحویل اجساد به عدم اطلاع‌رسانی یا ارائه روایت نادرست از علت مرگ را «نگران‌کننده» می‌داند.

وی می گوید:

این مقام سازمان ملل متحد تاکید کرد که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان، به ویژه نگران تشدید سرکوب‌ها در شهرهای کردنشین ایران است.

وی اعلام کرد که تاکنون بیش از ٣‬٠٠ نفر، از جمله بیش از ٤‬٠ کودک، در سراسر ایران کشته شده اند. این در حالی ست که  برخی سازمان‌های حقوق بشر، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری در ایران را بیش از چهارصدنفر اعلام کرده‌اند. 

تهران، دشمنان خارجی و عوامل آنها را مسئول سازماندهی اعتراضات می‌داند. اعتراضاتی که به شورش مردمی ایرانیان از همه لایه‌های جامعه تبدیل شده و یکی از جسورانه‌ترین چالش‌ها برای مقام‌های جمهوری اسلامی از زمان انقلاب ۱۳۵۷ است.

فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، معتقد است که افزایش تعداد کشته شدگان اعتراضات در ایران، از جمله مرگ دو کودک در این هفته، و شدید تر و سخت تر شدن واکنش نیروهای امنیتی، نشان دهنده وضعیت بحرانی کشور است.

وی تصریح کرد: «ما از مقامات ایران می خواهیم که به جای استفاده از نیروی غیرضروری یا نامتناسب برای سرکوب اعتراضات، به مطالبات مردم برای برابری، کرامت و حقوق انسانی رسیدگی کنند. فقدان پاسخگویی در مورد نقض فاحش حقوق بشر در ایران همچنان پابرجاست و به افزایش نارضایتی ها کمک می کند.»

سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در انتهای سخنان خود تاکید کرد:

اواخر این هفته، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، جلسه ای در مورد اعتراضات، با حضور دیپلمات ها و همچنین شاهدان و قربانیان برگزار خواهد کرد. تصمیم برای برگزاری این نشست، پس از درخواست سفیران آلمان و ایسلند در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو اتخاذ شده است. نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره وخامت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مورد زنان و کودکان، روز پنج‌شنبه سوم آذرماه، برگزار خواهد شد.

هفته گذشته نیز، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، صدور احکام سنگین علیه دستگیرشدگان اعتراضات جاری در ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری هزاران نفری شد که به دلیل شرکت در این اعتراضات مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز