خبر خوش درباره کرونا ؛ اُمیکرون شاید آخرین موج پاندمی باشد | اُمیکرون بهتر از دلتا پاسخ ایمنی را دور می‌زند

Submitted on ش., 01/22/2022 - 18:28

خبر خوش درباره کرونا ؛ اُمیکرون شاید آخرین موج پاندمی باشد | اُمیکرون بهتر از دلتا پاسخ ایمنی را دور می‌زند

یک بررسی جدید در دانمارک نشان می‌دهد که سویه اُمیکرون کرونا بهتر از سویه دلتا از پاسخ ایمنی می‌گریزد و شاید به همین علت انتشار سریعتری دارد.


Denmark

به نقل از رویترز پس از شناسایی سویه‌ اُمیکرون که دارای جهش جدید بسیاری است، دانشمندان به دنبال یافتن علت واگیرتر بودن آن نسبت به سویه قبلا غالب دلتا بوده‌اند و نیز اینکه آیا این سویه جدید بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند یا نه.

واگیرتر بودن ویروس ممکن است دلایل متعدد داشته باشد، از جمله مدت شناور ماندن آن در هوا، توانایی آن در اتصال به سلول‌ها و ایجاد عفونت در آنها و نیز گریز آن از دستگاه ایمنی بدن.

دانشمندان در بررسی حدود ۱۲۰۰۰ خانوار دانمارکی در میانه ماه دسامبر دریافتند که در میان دانمارکی‌های واکسینه‌شده اُمیکرون ۲.۷ تا ۳.۷ برابر نسبت به سویه دلتا واگیری بیشتری دارد.

این بررسی در دانمارک بوسیله پژوهشگران دانشگاه دانمارک، اداره آمار دانمارک و «انستیتو سرم استاتنس» نشان داد که علت اصلی واگیرتر بودن اُمیکرون گریز آن از ایمنی ایجادشده بوسیله واکسن‌ها است.

این پژوهشگران که یافته‌هایشان هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، نوشتند: «یافته‌های ما ثابت می‌کنند که انتشار سریع سویه اُمیکرون را می‌توان بیشتر به گریز از پاسخ ایمنی نسبت داد تا افزایش ذاتی در واگیری پایه ویروس.»

۷۸ درصد از دانمارکی‌ها به طور کامل واکسینه شده‌اند و حدود ۴۸ درصد آنها دوز سوم یادآور یا تقویتی واکسن را هم دریافت کرده‌اند. بیش از ۸۰ درصد دانمارکی واکسن فایزر/بیونتک دریافت کرده‌اند.

این بررسی همچنین نشان داد که افرادی که دوز یادآور واکسن را دریافت کرده‌اند، نسبت به افراد واکسینه‌نشده بدون توجه به سویه‌ ویروسی که آنها را مبتلا کرده است، با احتمال کمتری ویروس را منتشر می‌کنند.

این پژوهشگران نیز می‌گویند سویه اُمیکرون با وجود واگیرتر بودن ظاهرا بیماری با شدت کمتری ایجاد می‌کند و خطر بستری شدن نه علت سویه اُمیکرون نصف خطر بستری شدن به علت سویه دلتا است.

داده‌ها در دانمارک نشان داد که از میان کل ۹۳ نفری به خاطر کووید-۱۹ در اواخر ماه دسامبر بستری شده‌اند، کمتر از ۵ نفر به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کرده‌اند.

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این یافته‌ها اُمیکرون ممکن است آخرین موج کرونا در این کشور را ایجاد کند و مقدمه خروج از پاندمی باشد.

یک ژن به ارث‌رسیده از انسان‌های نئاندرتال باعث حفاظت در برابر بیماری شدید کرونا می‌شود
یک بررسی جدید شواهد بیشتری درباره اینکه یک گونه ژنی در یک خوشه ژنی به ارث‌رسیده از انسان‌های نئاندرتال باعث حفاظت در برابر ابتلا به کووید-۱۹ شدید می‌شود، به دست داده است.

به نقل از رویترز پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که یک گروه معین ژن‌ها به نام خوشه ژنی OAS1/2/3 که انسان‌های منقرض‌شده نثاندرتال به انسان‌های امروزی رسیده است، بر میزان خطر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ موثر هستند.

این خوشه ژنی ظاهرا باعث حفاظت در برابر بیماری شدید کرونا می‌شود و خطر ناشی از آن تا حدود ۲۳ درصد کاهش می‌دهد.

این قطعه خاص DNA که حاوی ژن‌هایی است که در واکنش دستگاه ایمنی موثرند، از انسان‌های نئاندرتال به حدود نیمی از همه انسان‌های خارج از قاره آفریقا به ارث رسیده است. از آنجایی که وراثت این این قطعه DNA از نئاندرتال‌ها پس از مهاجرت باستانی اجداد انسان‌ها به بیرون از آفریقا رخ داده است، افراد با تبار آفریقایی که فاقد وراثت نئاندرتال هستند، بیشتر بخش‌های این قطعه معین DNA را ندارند.

اما یک بخش کوچک از این قطعه DNA هم در افراد با تبار اروپایی و هم آفریقایی وجود دارد. بنابراین اگر در افراد با تبار آفریقایی دارای این بخش کوچک هم کاهش شدت بیماری کرونا مشاهده شود، می‌توان اثر حفاظتی را به همین بخش نسبت داد و این دقیقا همان کاری بود که در بررسی جدید انجام شد.

پژوهش‌های قبلی در این مورد عمدتا در افراد با نیاکان اروپایی انجام شده بود، اما در این بررسی جدید که گزارش آن در Nature Genetics منتشر شده است، نشان داد همین رابطه با بیماری خفیف‌تر کووید-۱۹ در افراد با تبار آفریقایی دارای این بخش کوچک از این قطعه DNA هم برقرار است. به این ترتیب، یک واریانت یا گونه ژنی درون این خوشه ژنتیکی معین شد که نقش اصلی در این حفاظت را دارد.

این پژوهشگران می‌گویند خوشه ژنی OAS در آبشاری از واکنش‌ها دخالت دارد که به سلول‌ها برای مقابله با ویروس‌ها کمک می‌کنند. به گفته این پژوهشگران شناخت این ژن‌ها و اثراتشان بر خطرات ناشی از کووید-۱۹ می‌توان به تولید داروهای آینده برای این بیماری کمک کند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز