کارشناس فرانسوی : راه‌حل جنگ اوکراین تضعیف ائتلاف پوتین و رژیم ایران در سوریه است

Submitted on ی., 01/01/2023 - 06:51

کارشناس و پژوهشگر  معروف فرانسوی سپس افزوده است که کوته‌بینی رهبران غربی و در رأس‌شان باراک اوباما از مدت‌ها پیش باعث شد که پوتین از طریق سوریه یک مناسبات جدید قدرت را تحکیم بخشد که قربانی اصلی آن نهایتاً اوکراین بود.

به نوشتۀ "ژان-پی‌یر فیلیو" عقب نشینی اوباما در سال ٢٠١٣ در مقابل بمباران شیمیایی حومۀ دمشق، پوتین را متقاعد کرد که واکنش ها به الحاق کریمه که حدود شش ماه بعد صورت گرفت بسیار محدود خواهد بود. به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی از همین زمان اتحاد عمل نظامی روسیه و ایران به یک ائتلاف واقعی بدل شد و در نتیجۀ آن پهپادهای نظامی ایران وسیعاً از سوی مسکو علیه مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین به کار گرفته شده است. "فیلیو" معتقد است که در تحلیل بحران جاری اوکراین، باید به این ساحت خاورمیانه‌ای مسئله توجه کرد، زیرا، در غیر این صورت مسکو به تنها بازیگر اصلی صحنۀ اروپا و خاورمیانه بدل خواهد شد.

 وی با اشاره به بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت در اسرائیل افزوده است که وی در گذشته دائماً کوشید که نفوذ ایران و مشخصاً سپاه پاسداران و حزب الله را در سوریه به کمک روسیه مهار کند. با این حال، به گفتۀ "فیلیو"، اسرائیل نهایتاً متوجه شد که ارتش روسیه در سوریه نه فقط با اهداف رژیم ایران مقابله نمی‌کند، بلکه با پذیرش این اهداف آنها را نیز دائماً تقویت کرده است. به نوشتۀ "فیلیو"، پوتین با تقویت تهدید رژیم ایران در سوریه به طور غیرمستقیم اسرائیل را دائماً تحت فشار قرار داده است. کارشناس فرانسوی از این فشار به عنوان "تلۀ روسیه" یاد کرده که باعث شده اسرائیل برای حفظ مناسبات ویژۀ خود با مسکو از هر گونه پشتیبانی نظامی و لجستیکی از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه خودداری ورزد.

"ژان-پی‌یر فیلیو" در ادامه گفته است : بر خلاف تصور نتانیاهو، هر چقدر موقعیت روسیه در سوریه مستحکم شود، ائتلاف پوتین با رژیم ایران نیز قوی‌تر خواهد شد. به گفتۀ "فیلیو" پهپادهای "شاهد ١٣٦" که وسیعاً در اوکراین به کار گرفته می شوند بعضاً در سوریه طرحریزی و ساخته می‌شوند و پوتین با اتکاء به نفوذ و قدرت خود در سوریه، از همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان، اخاذی می کند و او را تحت فشار قرار می‌دهد : کافی است پوتین حمله‌ای را در ادلیب به اجرا بگذارد تا سیل پناهجویان را از نو به سوی ترکیه روان سازد و با این کار شکست انتخاباتی اردوغان را در ژوئن آینده رقم بزند. فیلیو در پایان افزوده است که پوتین به همین طریق توانسته از پشتیبانی بیشتر اردوغان از اوکراین در جنگ با روسیه جلوگیری به عمل آورد.   

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز