کانادایی ها نگرانند که زندگی در سال آینده سخت شود! پس انداز بزرگ در هزینه های تعطیلات کریسمس!

Submitted on Mon, 12/04/2023 - 20:15

با نزدیک شدن به فصل هزینه های تعطیلات کریسمس، نظرسنجی ها یکی پس از دیگری نشان می دهد که کانادایی ها امسال کیف پول خود را محکم تر نگه می دارند.

نظرسنجی اخیر موسسه Angus Reid نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کانادایی‌ها می‌گویند که در تعطیلات امسال کمتر هزینه می‌کنند و ۶۱ درصد در ماه‌های اخیر هزینه‌های کلی خود را کاهش داده‌اند.
در حالی که تورم به وضوح کاهش می یابد، همچنان یک مشکل است و برای بسیاری از کانادایی ها، نگرانی دیگری در راه است.


رویس مندز، رئیس استراتژی کلان در Desjardins، گفت: "امسال بابا نوئل نیست که باید درگیر تهیه ی هدایای کریستمس باشد بلکه مالکان خانه هستند که باید وام خانه را تمدید کنند."

نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد کانادایی‌ها برای روزهای سختی آماده می‌شوند.

مندز در این گزارش گفت که سپرده‌های مدت‌دار بانک‌های تجاری کانادا در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد داشته و در مجموع به ۱۷۵ میلیارد دلار رسیده است. داده ها نشان می دهد که کانادایی ها ۵/۱ درصد از درآمد قابل تصرف خود را در سه ماهه سوم پس انداز کرده اند که بالاتر از میانگین ۲/۴ درصدی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است.

همزمان اعتبار خانوارها رو به کاهش است. اقتصاددانان بانک ملی تخمین می زنند که اعتبار مصرف کننده بر اساس تورم تعدیل شده در سال منتهی به سپتامبر ۱ درصد کاهش یافته است. آخرین باری که این اتفاق افتاد در دوران رکود دهه ۱۹۹۰ بود که نرخ تورم ۱۴ درصد بود.

مندز گفت: «کانادایی‌ها کمتر هزینه می‌کنند و بیشتر پس‌انداز می‌کنند. اگر فروش خودرو را که در حال بهبود عرضه هستند، کنار بگذاریم، فروش خرده‌فروشی تنها ۱/۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است که بسیار کمتر از میانگین رشد ۳/۵ درصدی قبل از همه‌گیری است. "

با در نظر گرفتن رونق جمعیت کانادا، تصویر هزینه‌ها حتی بدتر می‌شود. کری فریستون، اقتصاددان رویال بانک کانادا گفت: هزینه سرانه خانوارها در سه ماهه دوم ۱/۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که بزرگترین کاهش از زمان رکود اقتصادی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بدون احتساب قرنطینه های زمان همه گیری بود.

در همین حال، مصرف ایالات متحده همچنان بالا است. فریستون گفت، هزینه سرانه در ایالات متحده تقریباً ۲ درصد بیشتر از یک سال گذشته است و بسیار بالاتر از سطح قبل از همه گیری است.

او گفت که برخلاف کانادایی‌ها، آمریکایی‌ها تمایل بیشتری به خرج کردن پس‌اندازهای زمان همه‌گیری خود دارند، که از اوج ۹ درصدی دو سال پیش به ۳/۵ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است.

یکی از دلایل آن روش کار وام مسکن در ایالات متحده است. در ایالات متحده، مدت معمول وام مسکن ۳۰ سال است، در حالی که این شرایط در کانادا معمولاً ۵ سال یا کمتر است و هر ۵ سال باید تمدید شود. در طول شتاب تمدید وام در اوایل همه‌گیری، بسیاری از خانوارهای آمریکایی در نرخ‌های بهره پایین برای چندین دهه قفل شدند و مشکل بالا رفتن وام خانه را ندارند.

کانادایی ها چندان خوش شانس نیستند. گزارش اخیر Royal LePage تخمین زده است که بیش از ۳ میلیون کانادایی باید در ۱۸ ماه آینده وام مسکن خود را تمدید کنند و نرخ بهره برای اکثر آنها بسیار بالاتر خواهد بود. تقریباً سه چهارم کسانی که با آن مواجه شدند ابراز نگرانی کردند.

بر اساس گزارش Canadian Mortgage Trends، بزرگترین بانک رویال بانک کانادا (RBC) در گزارش مالی خود در هفته گذشته فاش کرد که تقریباً سه چهارم از وام های مسکن خود ظرف سه سال آینده تمدید خواهد شد.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، Mortgage Trends گفت: حدود ۹۰ درصد از وام های سررسید سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ با نرخ ثابت و با نرخ های بهره از ۳/۱ درصد تا ۳/۶ درصد است. در حال حاضر، نرخ سود ارائه شده توسط بانک های بزرگ بین ۵/۸٪ تا ۷/۵٪ است.
نرخ سود وام مسکن شما در حال حاضر چقدر است؟
زیر ۳ درصد
۳ تا ۵ درصد
۵ تا ۷ درصد
۷ تا ۹ درصد
بیش از ۹ درصد

مندز گفت که اگر حدس بازار در مورد نرخ بهره درست باشد، وام‌گیرندگانی که سخت‌ترین ضربه را دیده‌اند می‌توانند شاهد افزایش ۷۰ درصدی پرداخت‌های ماهانه وام مسکن خود باشند.

نگرانی‌ها در مورد تمدید وام‌های مسکن اخیراً دولت فدرال کانادا را بر آن داشت تا راهنمایی‌هایی را صادر کند و از بانک‌ها بخواهد که این تأثیر را کاهش دهند. "منشور وام مسکن" غیر الزام آور شامل اقداماتی مانند تمدید موقت دوره های بازپرداخت، پایان دادن به تست های استرس در هنگام تغییر وام دهندگان و اجازه دادن به پرداخت های یکجا بدون جریمه است.

مندز گفت که پرداخت یکجا در زمان تمدید، پرداخت های ماهانه را کاهش می دهد، اما قابل توجه خواهد بود. به عنوان مثال، صاحب خانه ای که در طول شیوع بیماری همه گیر، خانه ای با قیمت متوسط ​​در تورنتو با پیش پرداخت ۲۰ درصدی خریداری کرده است، باید 80000 تا 200000 دلار داشته باشد تا پرداخت ماهانه را بدون تغییر نگه دارد.

چشم‌انداز دلهره‌آور پرداخت‌های ماهانه بالاتر، زمان‌های بازپرداخت های طولانی‌تر، پرداخت مبلغ کلان یا ترکیبی از این عوامل به وضوح برای بسیاری از کانادایی‌ها ناراحت‌کننده است.

سخت است باور کنیم که کانادایی هایی که با تمدید وام مسکن مواجه هستند، بتوانند قبل از وقوع طوفان به امور مالی خود رسیدگی کنند.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز