کانادا در بزرگترین حباب بازار مسکن در تاریخ گرفتار شده است: ممکن است یک "وضعیت باخت - باخت" باشد

Submitted on چ., 05/15/2024 - 20:07

بر اساس مقاله‌ای در برامپتون گاردین، رهبر محافظه‌کار فدرال، بوریج، گفت که نگران است که کانادا مدت‌هاست که برای رشد تولید ناخالص داخلی به املاک و مستغلات متکی بوده است و حباب فعلی املاک ممکن است تأثیر گسترده‌تری بر اقتصاد کلی داشته باشد.

در جریان بازدید از میلتون در ۱۰ ماه می، وقتی از بوریج پرسیده شد که آیا فکر می‌کند کانادا در یک حباب مسکن قرار دارد، او پاسخ داد که این یک «تحقیر» است.

حباب مسکن افزایش قیمت مسکن است که ناشی از تقاضا، سفته بازی و دلال بازی است و با کاهش تقاضا و افزایش عرضه می ترکد.

او به مترولند مدیا گفت: "ونکوور سومین بازار گران دنیا نسبت به درآمد است. تورنتو خیلی عقب نیست. تورنتو و ونکوور اکنون گرانتر از نیویورک، لس آنجلس، شیکاگو، لندن، بریتانیا و حتی سنگاپور هستند. "

"اگر قیمت خانه در نیاگارا، استان اونت، را با نیاگارا، نیویورک مقایسه کنید، می بینید که در سمت کانادا سه برابر بیشتر است. ما ۷۶ درصد از مردمی داریم که خانه نمی خرند و فکر می کنند هرگز خانه نمی خرند. و نمی‌توانند از پس هزینه‌های خانه بربیایند.»

بسیاری از کارشناسان با ارزیابی Bolige موافق هستند. UBS در شاخص جهانی حباب املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۳، تورنتو و ونکوور را به ترتیب در بین ۲۵ شهر بزرگ در رتبه های هفتم و دوازدهم قرار داد.

همین یک سال پیش در فهرست سال ۲۰۲۲، UBS تورنتو را به عنوان شهری با بالاترین خطر حباب در جهان رتبه بندی کرد و پس از آن ونکوور در رتبه ششم قرار گرفت.

آگوست گذشته، فیلیپ کولمار، شریک مدیریت و استراتژیست جهانی MRB Partners، یک شرکت تحقیقاتی مستقر در مونترال، نیویورک و لندن، انگلستان، گفت که کانادا ممکن است بزرگترین حباب مسکن در تاریخ را داشته باشد. کانادا برخی از مشکل‌سازترین ویژگی‌ها را دارد که به طور بالقوه در یکی از بزرگترین حباب‌های مسکن قرار گرفته است.»

طبق گزارش هیئت املاک و مستغلات منطقه تورنتو بزرگ (TRREB)، میانگین قیمت ترکیبی فروش املاک در تورنتو و منطقه تورنتو بزرگ (GTA) با ۶/۸ درصد افزایش از 1,082,496 دلار کانادا در ماه آگوست ۲۰۲۳، در زمان صحبت کلمار، به 1,156,167 دلار کانادا افزایش یافت.

کولمار گفت: «کانادا برای مدت طولانی پس از سقوط بازار مسکن در ایالات متحده و اروپا در سال ۲۰۰۵ به نرخ های بهره پایین متکی بود. "این مشکل ساز است زیرا کانادایی ها را وسوسه می کند تا بدهی های بیشتری را بپذیرند و در نتیجه کانادایی ها بیش از حد بدهکار هستند."

به نظر می رسد داده های تاریخی TRREB از دیدگاه کولمار حمایت می کند. متوسط ​​قیمت خانه در تورنتو و GTA از 382,048 دلار در فوریه ۲۰۰۸ به 1,334,544 دلار در اوج بازار در فوریه ۲۰۲۲ افزایش یافت که افزایش خیره کننده ۲۴۹ درصدی را نشان می دهد.

این میانگین قیمت از آن زمان کاهش یافته است زیرا بانک مرکزی کانادا شروع به افزایش نرخ بهره معیار خود در ماه مارچ ۲۰۲۲ کرد تا از تورم به شدت در حال افزایش جلوگیری کند.

بانک مرکزی کانادا نرخ وام یک شبه خود را از ۰/۲۵ درصد به ۵ درصد فعلی افزایش داده است که باعث کاهش فروش و قیمت در تورنتو و GTA شده است.

علیرغم برخی تسهیلات جزئی در چند سال گذشته، مالکیت خانه برای اکثر خریدارانی که برای اولین بار می‌خواهند دور از دسترس می باشد. بوریج افزود: اگر حباب بازار مسکن ترکیده شود، مشکلات بزرگتری ممکن است ایجاد شود.

نه تنها یک اصلاح عمده در قیمت مسکن به شدت بر ارزش خالص و ثروت اکثر کانادایی‌ها تأثیر می‌گذارد، بخش املاک و مستغلات کانادا و صنایع مرتبط با آن به نسبت ناامن بالایی از تولید ناخالص داخلی (GDP) رشد کرده‌اند.

هر گونه رکود عمده در این بخش مطمئناً بر اقتصاد گسترده تر تأثیر می گذارد. وقتی از بوریج پرسیده شد که چگونه اقتصاد کانادا به یک تعدیل عمده بالقوه واکنش نشان خواهد داد، خیلی خوشبین نبود، اما گفت که همچنان معتقد است تمرکز بر افزایش عرضه در سریع ترین زمان ممکن بهترین اقدام است.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، با توجه به خطر حباب مسکن که ترودو ایجاد کرد، این یک سوال خوب است. ما در حال حاضر در وضعیت باخت و باخت هستیم. تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که راه خود را برای خروج از آن بسازیم. مشکل در حال حاضر این است که خانوار ها هستند. او گفت که این تعداد بسیار بیشتر از تعداد خانه ها است. ما الان اینجا هستیم، کمترین سرانه مسکن را در بین کشورهای G7 داریم.»

ما بیشترین مقدار را برای مسکن هزینه می کنیم، بیشترین وام را برای مسکن می گیریم، بیشترین زمین را برای مسکن داریم اما کمترین مسکن را داریم. پاسخ این است که ما یک بوروکراسی وحشتناک داریم که در واقع مردم را به سمت بی خانمانی سوق می دهد. بنابراین ما باید بوروکراسی را کاهش دهیم و وی افزود: مسکن بیشتری بسازیم.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز