جمعیت کره زمین به هشت میلیارد نفر رسید؛ رشد جمعیت در پایان همین قرن متوقف می‌شود

Submitted on س., 11/15/2022 - 06:53

در سال ۱۹۷۵ حدود ۴ میلیارد انسان روی سیاره آبی زندگی می‌کردند و این تعداد امروز در مدتی کمتر از ۵۰ سال تقریبا دو برابر شده است.

نمودارهایی که کارشناسان در پیش‌بینی جمعیت جهان منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که منحنی رشد این آمار در سال‌های آینده به صعود خود ادامه خواهد داد و در اواخر دهه ۲۰۸۰ میلادی به نقطه اوج ۱۰.۴ میلیارد نفر می‌رسد.

مطابق آخرین پیش‌بینی سازمان ملل در ماه ژوئیه، این روند رو به رشد تا پایان همین سده متوقف خواهد شد و پس از آن احتمالا روند نزولی خواهد یافت.

همچنین بر پایه برآورد این سازمان، هم اکنون ۴.۷ میلیارد نفر، یعنی ۵۹ درصد از جمعیت کل جهان در قاره آسیا زندگی می‌کنند. پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان یعنی چین و هند هر کدام حدود ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت در این قاره واقع شده‌اند و چنین پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۲۰۲۳ جمعیت هند از چین بیشتر می‌شود.

سازمان ملل جمعیت کل ایران را نیز ۸۸ میلیون و ۵۵۱ هزار نفر تخمین زده و نوشته است که این کشور در بازه ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی نرخ رشد ۶۶ صدم درصدی را نشان می‌دهد.

جمعیت افغانستان ۴۱ میلیون و ۱۲۹ هزار نفر با نرخ رشد سالانه ۲.۶۶۶ درصد اعلام شده است.

امروزه ۱۸ درصد مردم جهان در آفریقا، ۹ درصد در اروپا، ۸ درصد در آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب، ۵ درصد در آمریکای شمالی و یک درصد در قاره اقیانوسیه زندگی می‌کنند و اروپا تنها قاره‌ای است که جمعیت آن رو به کاهش است.

بر اساس آمار سازمان ملل که در گزارش ارائه شده، جمعیت اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۵ صدم نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است، اما آفریقا با رشد سالانه ۲.۳ درصد، در حال حاضر بیشترین نرخ افزایش جمعیت در میان قاره‌های جهان را دارد.

طبق پیش‌بینی‌های سازمان ملل، آسیا، آمریکای لاتین و کارائیب نیز در حول و حوش سال ۲۰۵۵ مسیحی کاهش جمعیت را تجربه خواهند کرد.

کاهش جمعیت اروپا عمدتاً به دلیل کاهش باروری است. امروزه، اروپایی‌ها با کمتر از ۱.۵  فرزند به ازای هر زن در سال ۲۰۲۲، کمترین نرخ باروری در جهان را دارند. میانگین نرخ باروری در جهان ۲.۳۱ فرزند برای هر زن است.

فرانسه یکی از بالاترین نرخ‌های باروری در کشورهای اروپایی را دارد، به طوری که میانگین نرخ باروری در این کشور در سال ۲۰۲۲ به ازای هر زن، ۱.۸ فرزند اعلام شده است.

بیشتر کشورهای جهان اکنون شاهد رشد جمعیت خود هستند. با این حال، برخی نیز مانند اوکراین، چین، روسیه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، پرتغال کاهش جمعیت را ثبت کرده‌اند.

به گفته سازمان ملل، بیش از نیمی از افزایش جمعیت پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ مربوط به کشورهای جنوب صحرای آفریقا خواهد بود.

همچنین در دهه‌های پیش رو، مردم کشورهای مصر، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هند، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و تانزانیا روی هم رفته بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز