جمهوری اسلامی: گزارش نهایی بازخوانی جعبه سیاه هواپیما اوکراینی اعلام می‌شود

Submitted on Mon, 08/10/2020 - 01:33
ایران استار: وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهار نظر درباره جعبه سیاه هواپیما اوکراینی گفته است که گزارش نهایی بازخوانی این جعبه منتشر خواهد شد. این دومین گام جمهوری اسلامی در یک هفته گذشته برای حل و فصل این پرونده است. محمد اسلامی خبر مهم درباره انتشار اطلاعات جعبه سیاه هواپیما اوکراینی را در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرده است.
پیشتر انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین که ۱۸ دیماه سال ۱۳۹۸ توسط موشک‌های سپاه ساقط شده است و همچنین مقام‌های کانادایی و اوکراینی از جمهوری اسلامی درخواست کرده‌ بودند داده‌های استخراج شده این هواپیما را به طور سریع و شفاف منتشر کند.

جمهوری اسلامی: گزارش نهایی بازخوانی جعبه سیاه هواپیما اوکراینی اعلام می‌شود

Sarafi Arz Taheri Exchange Toronto Canada
insurance بیمه

وزارت خارجه ایران روز شنبه ۲۸ تیر اعلام کرد که جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را همراه با یک قاضی به فرانسه فرستاده است و ۲ روز بعد مقامات اداره بررسی سوانح هوایی فرانسه اعلام کردند اطلاعات صدای کابین خلبان پرواز ۷۵۲ اوکراین از جعبه‌های سیاه این هواپیما استخراج شده، اما هنوز درباره محتویات آن سکوت کرده‌اند.
یک گروه بین‌المللی مسئول خواندن و تحلیل داده‌های جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متشکل از نمایندگانی از کشورهای ایران، آمریکا، بریتانیا، کانادا، سوئد و فرانسه را برعهده داشتند اما طبق قوانین بین‌المللی ایران حق هدایت تحلیل و انتشار اطلاعات جعبه سیاه را بر عهده دارد. ایران در پاسخ به این درخواست‌ها اعلام کرده است: «آزمایش‌های لازم صورت گرفته و اطلاعات جعبه سیاه هواپیما بازخوانی و تطبیق داده شده و دانلود اطلاعات و تحلیل جمع‌بندی آن را انجام دادیم که به زودی با همکاری اوکراین آن را منتشر خواهیم کرد».
وزیر راه شهرسازی جمهوری اسلامی در عین حال اعلام کرده که انتشار اطلاعات برپایه فشارکانادا نیست و گفته است: «اینطور نیست که دیگر کشورها مانند کانادا بیانیه بدهند و ما هرطور که آنها می‌خواهند عمل کنیم. ما بر اساس انکس ۱۳ این کار را انجام داده‌ایم و نتایج آن را منتشر خواهیم کرد». او در ادامه افزوده که ایران اکنون منتظر آمادگی طرف اوکراینی برای اعلان نتیجه نهایی این گزارش است.
اعلام آمادگی برای انتشار اطلاعات جعبه سیاه در حالی صورت گرفته است که جمهوری اسلامی چند روز پیش نیز آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان طبق عرف بین‌الملل را اعلام کرده بود. محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پس از مذاکرات در اوکراین آمادگی جمهوری اسلامی برای پرداخت غرامت طبق عرف بین الملل را اعلام کرده بود، وی هنوز مشخص نکرده که این غرامت مطابق پیمان ورشو که ایران جزو آنست انجام خواهد شد یا پیمان مونترال که اوکراین جزو آنست. این در حالی بود که پیشتر مقامات جمهوری اسلامی از جمله سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اعلام کرده بودند که با این موضوع طبق قوانین داخل ایران برخورد خواهند کرد.
به گزارش ایران استار هنوز مشخص نیست که افشای اطلاعات جعبه سیاه هواپیما اوکراینی چه تاثیری بر ماهیت حقوقی پرونده این هواپیما و دریافت غرامت خواهد گذاشت. چندی پیش سی‌بی‌سی کانادا و بی‌بی‌سی به فایل‌های صوتی دست پیدا کردند که نشان می‌داد مسئولان هواپیمایی ایران از همان ساعات اولیه سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی در تماس با سپاه پاسداران، دریافته بودند که یک حمله موشکی انجام شده اما به دلیل مسائل امنیتی دستور داشتند چیزی نگویند.

منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز