حسین امیرعبداللهیان در سالروز ۱۷ مرداد: طالبان در مزار شریف «جنایت آفرید»؛ ظریف: این حمله نماد نفرت از رسانه و دیپلماسی است

Submitted on س., 08/08/2023 - 10:58

وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه خود به مناسبت روز هفدهم مرداد ماه، سالروز حادثه حمله تروریستی نیروهای طالبان در سال ۱۳۷۷، که به کشته شدن ۸ دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی انجامید، تاکید کرد: «بیست و پنج سال پیش در بحبوحه نبردهای داخلی افغانستان، در پی ورود نیروهای طالبان به شهر مزار شریف، بر خلاف تعهدات اخلاقی، انسانی و بین‌المللی، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران مورد حمله واقع شد».

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران، با بیان اینکه پس از این «جنایت»، «همدلی و همدردی مردم نجیب افغانستان، جلوه‌های درخشانی از یگانگی مردم دو کشور را رقم زد»، به «محکومیت گسترده بین‌المللی» در واکنش به این «خاطره تلخ و فراموش‌نشدنی» اشاره شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با سالروز حمله تروریستی طالبان به سرکنسولگری ایران در مزارشریف در توییتی از این حادثه با عنوان «جنایت» نام برده است.

حسین امیرعبداللهیان، با گرامیداشت خاطره دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرنا، در این متن کوتاه نوشت: «طالبان در روز ۱۷‌ مرداد ‌۱۳۷۷ به سرکنسولگری ج.ا.ایران در مزار شریف حمله کرد و جنایت آفرید».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز عنوان نخست خود را به «روایت‌ها از چگونگی شهادت ۸ دیپلمات و یک خبرنگار به دست طالبان در مزار شریف» اختصاص داد.

محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز، به مناسبت روز هفدهم مرداد، در پیامی نوشت: «شهادت ۸ دیپلمات و یک خبرنگار در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ نماد پیوستگی رسانه و دیپلماسی و نفرت‌طلبان از هر دو گروه و خشونت آنها نسبت به خبرنگاران و دیپلمات‌هاست».

جمهوری اسلامی، از دو سال پیش و پس از ورود مجدد طالبان به قدرت در أفغانستان، از جمله معدود کشورهایی بوده است که روابط دیپلماتیک خود با طالبان را حفظ کرده است. موضع‌گیری دیپلماتیک جمهوری اسلامی در قبال طالبان با انتقاد فراوانی از سوی صاحبنظران روبرو شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز