هشدار سازمان ملل: اقتصاد کرونازده بیش از ویروس مردم را خواهد کشت

Submitted on پ., 04/23/2020 - 13:46

سازمان ملل هشدار داد تعداد افرادی که از پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا می‌میرند، به احتمال زیاد بیش از شمار افرادی خواهد بود که بر اثر ابتلا به خود این ویروس از پا درمی‌آیند.

ساکنان مناطق فقیرنشین جاکارتا در صف غذای رایگان
به نقل از یورونیوز، این هشدار از سوی دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در مقابل اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام شد.

او تاکید کرد که بر اساس بررسی‌ها، پیامدهای اقتصادی شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ باعث می‌شود که ۱۳۰ میلیون نفر دیگر تا پایان سال در آستانه گرسنگی قرار بگیرند.

کارگران و کودکان؛ اولین قربانیان پیامدهای اقتصادی کرونا
بنا به اعلام این نهاد، کارگران فقیر به دلیل کاهش گردشگری و صادرات در سطح جهان، کاهش قیمت نفت و حذف کمک های خارجی بیشترین آسیب را خواهند دید.

خطر گرسنگی، کودکانی را که به دلیل اجرای قرنطینه سراسری در بسیاری از کشورها از حضور در مدارس محروم شده اند بیشتر از دیگران تهدید می کند. بسیاری از این کودکان مهمترین وعده غذایی روزانه خود را در مدارس صرف می کردند.

او با تاکید بر اینکه سازمان ملل متحد و کشورهای عضو فرصت اندکی برای جلوگیری از تلف شدن «صدها هزار نفر» بر اثر گرسنگی ناشی از شیوع ویروس کرونا دارند گفت که بشر به دلیل «همه گیری گرسنگی» در آستانه «بدترین بحران انسانی پس از جنگ جهانی دوم» قرار دارد.

قحطی در بیش از ۳۰ کشور جهان
بنا بر اعلام دیوید بیزلی، اکنون وقوع قحطی در بیش از ۳۰ کشور جهان به دلیل جنگ و مناقشات نظامی، بحران اقتصادی و فجایع طبیعی به «یک احتمال واقعی و خطرناک» تبدیل شده است و هم اکنون در حداقل ۱۰ کشور، بیش از یک میلیون نفر در آستانه گرسنگی قرار دارند.

به گفته مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، پیش از شیوع ویروس کرونا ۸۲۱ میلیون نفر از ساکنان کره زمین با گرسنگی مزمن و ۱۳۵ میلیون نفر با «سطحی بحرانی از گرسنگی یا بدتر» روبرو بودند.

او از جنگ در سوریه و یمن، بحران اقتصادی در لبنان و هجوم ملخ ها به محصولات کشاورزی در شرق آفریقا به عنوان عواملی یاد کرد که حتی پیش از شیوع کرونا و تبعات اقتصادی آن، سال ۲۰۲۰ را به سالی «خطرناک» از نظر سطح گرسنگی در جهان تبدیل کرده بود.

بنا به اعلام برنامه جهانی غذا کشورهای یمن، کنگو، افغانستان، ونزوئلا، اتیوپی، سودان جنوبی، سوریه، سودان، نیجریه و هائیتی ۱۰ کشوری بودند که از نظر قحطی و گرسنگی در سال ۲۰۱۹ میلادی شدیدترین بحران را در مقایسه با دیگر کشورها تجربه کردند.

منبع
Euronews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز