هشدار بارندگی و سیل | کدام استان‌ها بیشترین بارش‌ها را خواهند داشت؟

Submitted on س., 01/18/2022 - 01:34

به گزارش همشهری آنلاین، براساس اعلام سازمان هواشناسی، بارش برف و باران و هوای سرد تا پایان هفته در بیشتر استان‌ها تداوم خواهد داشت. همچنین سرما و یخبندان شبانه همراه با مه‌گرفتگی جاده‌ها در بیشتر نقاط کشور پیش‌بینی شده است.

عموم استان‌ها شرایط برفی و بارانی و گاه بحرانی را در چند روز گذشته تجربه کرده‌اند. راه‌های روستای بسیاری از استان‌های درگیر بسته شده بود اما با تلاش نیروهای راهداری، تردد دوباره در این مسیرها برقرار شده است.

بارش‌های هرمزگان تا امشب ادامه دارد هر موج بارشی که در جنوب کشور اتفاق می‌‎افتد، هرمزگان آبگرفتگی یا سیلاب را تجربه می‌کند. هنوز از وقوع سیل۱۲و ۱۳‌دی که به زیرساخت‌های این استان مانند جاده، پل‌ها، خانه‌های مسکونی و مزارع کشاورزی ۲۵۰۰میلیارد تومان خسارت زده بود، چیزی نگذشته است و حالا بارش‌های یکی دو روز گذشته موجب شد منازل شهری، روستایی و معابر عمومی دچار آبگرفتگی شده و ۳روستا تخلیه شوند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان درباره وضعیت فعلی این استان می‌‎گوید: بارش‎ها در هرمزگان از شب گذشته (۲۷دی) تقویت شد و تا پایان وقت امشب (سه‎شنبه ۲۸دی) ادامه دارد. این بارش‎ها برای سراسر استان پیش‌بینی‌شده است؛ به همین دلیل مردم همه شهرهای هرمزگان باید نکات ایمنی را رعایت و از تردد‎های غیرضروری پرهیز کنند. ۲هفته پیش در استان سیل آمد و زمین‎های منطقه اشباع از آب است و با ادامه بارش‌ها، احتمال وقوع سیل دوباره بالاست. به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنیم از ترددهای غیرضروری خودداری کنند تا درصورت بروز آبگرفتگی یا سیل، مشکلی برای آنان ایجاد نشود. مهرداد حسن‌زاده همچنین درباره تخلیه خانه‎های روستایی‌ می‌افزاید: دیروز به‌دلیل بازگشایی اضطراری دریچه‌های سد استقلال شهرستان میناب، ۳روستای پایین‌دست سد شامل مازغ بالا، مازغ پایین و تنبک با بیش از هزار نفر جمعیت، تخلیه شده و مردم این روستاها هم‌اکنون در مدارس اسکان داده ‌شده‌اند. همچنین بیش از ۱۰روستا در مسیر رواناب خروجی سد استقلال میناب قرار دارند که لازم است هرچه سریع‌تر تخلیه شوند.

وی با بیان اینکه بر اثر بارش‌ها در مناطق شهری هم آبگرفتگی معابر و منازل پیش آمده بود، می گوید: شرایط به حالت عادی برگشته ‌و مشکلی وجود ندارد. همه راه‌‎های استان هم باز است و تردد انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان ادامه می ‎دهد: ادامه بارش‎‌ها ممکن است موجب آبگرفتگی‌های دیگری شود اما شدت آنها بیشتر از آنچه اتفاق افتاده نخواهدبود، درباره دیگر خسارت‌ها هم هنوز برآوردی انجام نشده است و پس از ارزیابی، میزان این خسارت‌‎ها اعلام خواهد شد.اردبیل زیر نیم متر برف وضعیت اردبیل در پی تشدید و ادامه بارش برف یکشنبه‌شب به مرحله بحرانی رسیده و گذرگاه‌های درون‌شهری زیر نیم‌متر و جاده‌های کوهستانی نیز زیر بیش از یک متر برف رفته است.

دیروز دوشنبه ۲۷دی هوا در اردبیل به قدری نامساعد شد که تمام مدارس مقاطع تحصیلی در شهرستان‌های اردبیل، ارشق، سرعین، مشگین‌شهر، لاهرود، خلخال، خورش‌رستم، کوثر، نمین، نیر و هیر تعطیل شدند.کردستان امروز هم برفی است طبق اعلام هواشناسی کردستان، سامانه بارشی که روز جمعه وارد استان شد، تا امروز (سه‌شنبه ۲۸دی) ادامه خواهد داشت.

دمای هوای استان بین منفی ۱۰ تا منفی ۱۲ درجه است که حتی نمک‌پاشی در جاده‌ها را بی‌اثر کرده است. بر اثر فعالیت این سامانه بارشی هم‌اکنون، تنها مسیر قروه-دهگلان-سنندج باز و سایر مسیرها عملا مسدود است یا تردد در آنها امکان‌پذیر نیست.  تردد در مسیر قروه-دهگلان-سنندج نیز خطرناک اعلام شده و تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است و با شرایط جوی کنونی امکان دارد این مسیر هم مسدود شود.سامانه بارشی جدید در خراسان شمالی براساس اعلام سازمان هواشناسی خراسان شمالی، سامانه بارشی جدید از عصر امروز (سه‌شنبه) استان را فرامی‌گیرد که فعالیت آن سبب بارش باران و برف در مناطق مختلف می‌شود.

این سامانه بارشی تا ۲روز آینده سبب وزش باد لحظه‌ای شدید، بارش باران و برف و به‌تدریج بارش برف و مه می‌شود و در ارتفاعات هم کولاک برف و مه پیش‌بینی شده است.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز