همزمان با افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری، گروه‌های فلسطینی در مصر به دنبال آشتی هستند

Submitted on ی., 07/30/2023 - 09:51

با افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی، گروه‌های فلسطینی، امروز در مصر گرد هم آمدند تا پیرامون تلاش برای آشتی و وحدت مذاکره کنند.

به گزارش وفا، خبرگزاری رسمی فلسطین، در گردهمایی گروه‌های فلسطینی که امروز، یکشنبه سی ژوییه، در شهر "العلمین" مصر در جوار دریای مدیترانه برگزار می‌شود، شرکت کنندگان، "راه های بازگرداندن وحدت ملی و پایان دادن به تفرقه" را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

این نشست که به ریاست و ابتکار محمود عباس، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین، برگزار می‌شود، به این رهبر سالخورده و قدیمی فرصت می‌دهد تا در زمانی که در خانه محبوبیتی ندارد و آزادی عمل او توسط تهاجمات اسرائیل محدود شده، تصویری از کنترل و دولت‌مردی را به فلسطینی‌ها و جامعه بین‌المللی ارائه کند.

اسرائیل، اخیرا در آنچه تلاشی برای از بین بردن ستیزه جویان خوانده است، مناطق فلسطینی، به ویژه جاهایی که نیروهای امنیتی محمود عباس در آن از جایگاه کمتری برخوردارند را هدف قرار داده است.

در نشست امروز مصر، دیگر رهبران فلسطینی از جمله اسماعیل هنیه، رهبر حماس، گروه شبه نظامی حاکم بر نوار غزه، نیز حضور دارند.

برای حماس، پیوستن به این نشست، فرصتی است تا حتی اگر چیزی در نتیجه تغییر نکند، به مردم غزه نشان دهد که تلاش می‌کند تا شکاف به وجود آمده را اصلاح کند.

گروه‌های فتح و حماس، از سال ٢٠٠٧ که حماس، با خشونت، نیروهای وفادار به عباس را در غزه سرکوب کرده و این منطقه فقیرنشین ساحلی را تحت کنترل خود درآورد، رقیب یکدیگر بوده‌اند.

به گفته زیاد النخاله، دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین، یکی دیگر از گروه‌های کلیدی که نقش محوری در نبرد با اسرائیل ایفا می‌کند، جهاد اسلامی، نشست مصر را در اعتراض به بازداشت اعضای خود توسط تشکیلات خودگردان فلسطین تحریم کرده است.

از آنجا که تلاش های مکرر مصالحه میان گروه های اصلی فلسطین، یعنی حماس و فتح که از سال ٢٠٠٧ از هم جدا شده‌اند، تا کنون با شکست مواجه شده، کارشناسان از این نشست یک روزه انتظار بالایی ندارند.

مصر سال ها به عنوان میانجی برای پایان دادن به درگیری های داخلی میان جناح های فلسطینی عمل کرده و همچنین به میانجی‌گری آتش بس در دورهای متعدد نبرد بین اسرائیل و حماس کمک کرده است. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز