کودتا در سودان؛ ژنرال برهان: برای جلوگیری از جنگ داخلی تلاش می‌کنیم؛ هشدار اتحادیه اروپا نسبت به قطع کمک مالی به سودان

Submitted on س., 10/26/2021 - 13:33

در پی اعلام برخی گزارش‌ها از سودان مبنی بر بروز کودتا در این کشور، ژنرال عبدالفتاح البرهان، در جریان یک نشست خبری در خارطوم، از «تلاش نظامیان برای اصلاح مسیر گذار دموکراتیک در چارچوب توافقنامه‌ای برای مشارکت در قدرت میان نظامیان و غیرنظامیان» خبر داد.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، روز سه‌شنبه ٢۶ اکتبر، انجام کودتا در سودان را تکذیب کرده و اعلام کرد: عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، به منظور جلوگیری از بروز جنگ داخلی را بازداشت کرده است. اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر سودان در پیامی اعلام کرده بود: که در محل اقامت خود به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ادامه درگیری‌های خیابانی در سودان، مغازه‌ها به تعطیل کشانده شده و خیابان‌ها مسدود شده‌اند. در تازه‌ترین گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر سودان اعلام کرده است که با وجود انجام کودتا، وی در محل اقامت خود به سر می‌برد. پیش از این گزارش شده بود کودتاگران اکثر اعضا کابینه از جمله نخست‌وزیر را بازداشت کرده‌اند.

این پیام نخست‌وزیر سودان در حالی اعلام شده است که کودتاگران از معترضان خواسته‌اند تا خیابان‌ها را ترک کنند اما رهبران معترضان خواسته‌اند تا برای حفاظت از قیام سال ۲۰۱۹ که به سرنگونی عمرالبشیر منجر شد، در خیابان‌ها بمانند.

ناآرامی‌ها و درگیری‌های خیابانی در سودان که از روز دوشنبه، ۲۵ اکتبر، و بدنبال آغاز کودتا از سوی گروهی از نظامیان ارتش آغاز شد، منجر به برقراری اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور شده است. در جریان درگیری‌های خیابانی اخیر به دنبال کودتای نظامی در این کشور، دست‌کم هفت نفر کشته و بیش از ۱۴۰ نفر مجروح شدند.

در جریان کودتا در سودان، ژنرال عبدالفتاح البرهان، دولت انتقالی و شورای حکومتی، متشکل از نظامیان و غیرنظامیان را منحل اعلام کرد و زمان امور در کشور را در دست گرفت.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سودان، در پی این کودتا، نظامیان، با جستجوی خانه به خانه، در تلاش برای دستگیری رهبران معترضان هستند.

پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در سودان، ژنرال عبدالفتاح البرهان وعده داد که در تابستان دو سال آینده با برگزاری یک انتخابات، قدرت را به افراد غیرنظامی واگذار خواهد کرد.

ژنرال برهان، همچنین، اعلام کرد نیروهای مسلح قصد دارند تا امنیت را در کشور برقرار نمایند. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ٢۶ اکتبر، در نشستی پشت درهای بسته، تحولات در سودان را مورد بررسی قرار ‌می‌دهد. ساعاتی پیش از آغاز این نشست، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار آزادی «فوری» نخست‌وزیر و تمامی بازداشت‌شدگان شد.

همزمان، اتحادیه اروپا، اقدام به کودتا در سودان را محکوم کرده و نسبت به قطع کمک‌های مالی به این کشور هشدار داد. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای، کودتا در سودان را تلاش برای تضعیف گذار به دموکراسی در این کشور برشمرده و آن را اقدامی غیرقابل قبول ارزیابی کرد. 

در پی انجام کودتای نظامیان در سودان، تمامی پروازهای سودان به حال تعلیق درآمد.

از زمان سرنگونی عمرالبشیر در سال ۲۰۱۹، سودان توسط دولتی متشکل از نمایندگان نظامی و غیرنظامی اداره می‌شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز