گزارش سازمان‌های حقوق بشری حاکی از افزایش شدید اجرای مجازات اعدام در روزهای گذشته در ایران است

Submitted on جمعه, 05/05/2023 - 11:29

سایت خبری حال‌وش که اخبار حقوق بشری مربوط به بلوچ‌های ایران را پوشش می‌دهد نیز از اعدام دست‌کم ۲۲ شهروند بلوچ طی پنج روز (از شنبه ۹ تا پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت) خبر داد. ۱۷ نفر از این افراد با اتهام مواد مخدر و پنج تن دیگر با اتهام قتل، در زندان‌های ایران اعدام شدند. در بین اعدام‌شدگان دو زن نیز بوده‌اند. این اعدام‌ها در ۹ زندان کشور رخ داده است.

روز پنجشنبه همچنین نگرانی‌ها از اجرای حکم دو زندانی متهم به سب‌النبی افزایش یافت. به گزارش هرانا، یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، دو زندانی عقیدتی در زندان اراک که پیشتر از بابت اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شده بودند به سلول‌های انفرادی زندان اراک منتقل شده‌اند که این اقدام احتمال اعدام این دو فرد را افزایش می‌دهد.

رضا پهلوی، فرزند شاه پیشین و از چهره‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی با اشاره به احتمال اجرای حکم اعدام این دو زندانی، خواستار اقدام «مدافعان آزادی بیان در ایران و جهان» برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی جهت لغو این احکام شد و نوشت: «اجازه ندهید که این رژیم خونخوار جان دو انسان دیگر را به دلیل ابراز باور و عقیده بگیرد». 

سب‌النبی در قوانین جمهوری اسلامی به معنی توهین و اهانت به پیامبر اسلام است و این امر بر اساس قوانین مجازات اسلامی در ایران، با مجازات اعدام روبرو می‌شود.

هرانا به نقل از یکی از نزدیکان این افراد اعلام کرد که خانواده‌ها به امید نجات فرزندان خودشان تاکنون سکوت کردند، اما اکنون شرایط برخلاف وعده‌های داده‌شده پیش می‌رود و نگرانی از سرنوشت این افراد جدی‌تر شده است.

تا لحظه نگارش این مطلب، خبری از سرنوشت این افراد مخابره نشده است. خانواده این افراد پنجشنبه با حرکت به سمت زندان در تلاش بودند تا راهی برای عقب انداختن اجرای حکم بیابند و از پنجشنبه شب شهروندان بسیاری در رسانه‌های اجتماعی به حمایت از این افراد برخاستند.

سازمان حقوق بشر ایران و سازمان غیردولتی فرانسوی «با هم علیه مجازات اعدام» ۱۳ آوریل در گزارش مشترکی اعلام کردند که در سال گذشته میلادی در ایران ٥٨‬٢ نفر اعدام شده اند، رقمی که رشد ٧٥ درصدی نسبت به سال ٢٠٢١ را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده دست کم ٢٥٦‬ نفر (٤‬٤‬ درصد) از اعدام شدگان از متهمان مربوط به مواد مخدر بوده‌اند. همچنین ٢٨‬٨‬ مورد دیگر اعدام (٤‬٩‬ درصد) مربوط به متهمان پرونده‌های قتل بوده که این بالاترین آمار در ١٥ سال گذشته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز