گزارش سالانۀ آمریکا دربارۀ قاچاق انسان: ایران و افغانستان ملاک‌های حداقل برای مبارزه با قاچاق انسان را رعایت نمی‌کنند

Submitted on جمعه, 06/16/2023 - 09:22

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ آمریکا، روز پنجشنبه ١۵ ژوئن (۲۵ خرداد)، با اشاره به گزارش سالانۀ این کشور دربارۀ وضعیت قاچاق انسان در جهان، خواستار مبارزه با قاچاق پسران جوان شد و نسبت به افزایش قاچاق انسان در ۱۸۸ کشور جهان ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجۀ آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود دربارۀ وضعیت قاچاق انسان در جهان، به‌طور ویژه به «کار اجباری و قاچاق پسران» که پدیده‌ای کمتر شناخته شده است، پرداخته و فاجعۀ قاچاق انسان را محکوم کرده است.

در گزارش امسال وزارت امور خارجۀ آمریکا، ضمن مروری جامع بر وضعیت قاچاق انسان در سراسر جهان، ابزارها و راهکارهای تقویت مقابله با این معضل جهانی نیز ارائه شده است.

در این گزارش همچنین به روایات بازماندگان قاچاق انسان و تاکتیک‌های نوظهوری مانند عملیات کلاهبرداری سایبری که توسط قاچاقچیانِ انسان استفاده می‌شود نیز پرداخته شده است.

افزایش قاچاق انسان در پی همه‌گیری کرونا

آنتونی بلینکن ضمن ابراز تأسف از نتایج گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ آمریکا دربارۀ قاچاق انسان در ۱۸۸ کشور جهان ازجمله ایالات متحده، گفت: «این گزارش چندین روند نگران‌کننده از جمله گسترش کار اجباری و افزایش قاچاق مربوط به اشتغال را نشان می‌دهد که با همه‌گیری کرونا تشدید شده است».

بر اساس این گزارش، از لائوس تا ترکیه، کامبوج، مالزی، برمه یا فیلیپین، قاچاقچیان انسان که برخی از آنها با چین مرتبط هستند، از شرایط همه‌گیری کرونا برای استخدام بزرگسالان و کودکان در ده‌ها کشور با استفاده از آگهی‌های شغلی آنلاین جعلی، بهره جسته‌اند.

در همین حال، سیندی دایر سفیر سیار ایالات متحده آمریکا در امور نظارت و مبارزه با قاچاق انسان نیز تصریح کرد که «قاچاقچیان انسان با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، افزایش بیکاری جوانان و محدودیت‌های سفر دوران پاندمی، هزاران کودک و بزرگسال را در صنعتی چند میلیارد دلاری در دو سال گذشته مورد استثمار قرار داده‌اند».

قاچاق پسران در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است

سیندی دایر سفیر سیار ایالات متحده آمریکا در امور نظارت و مبارزه با قاچاق انسان در ادامه گفت: «گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ آمریکا، به‌طور ویژه به قاچاق پسران پرداخته که در سالهای اخیر افزایش حیرت‌انگیزی داشته است».

آنتونی بلینکن نیز در این زمینه گفت: «با استناد به گزارش سازمان ملل، تعداد مردان جوان یا پسران قربانی قاچاق انسان بین سالهای ٢۰۰۴ تا ۲٠۲۰ پنج برابر افزایش یافته است که نسبت به آمار دختران و زنان در همین بازۀ زمانی به مراتب قابل توجه‌تر است.»  

او با اشاره به حمایت‌های ناکافی و منابع مالی کمتری که به مردان قربانی قاچاق انسان تخصیص یافته، گفت: «سالها این تصور نادرست وجود داشت که قاچاق انسان منحصراً زنانه است که این موضوع پیادمهای ویرانگری داشته است». بلینکن افزود: «واقعیت این است که هرکسی صرف نظر از جنسیت و هویت جنسی خود، می‌تواند هدف قاچاقچیان انسان قرار بگیرد».

وزیر امور خارجۀ آمریکا تأکید کرد: «قاچاق انسان توهین به ارزش‌های بنیادین‌ ما است که بر اساس آن همه افراد برابر با هم خلق شده‌اند و از حقوق غیرقابل انکار زندگی و آزادی برخوردار هستند». وی تصریح کرد: «قاچاق انسان منجر به فرسودن جوامع، تضعیف حاکمیت قانون و امنیت ملی می‌شود؛ بنابراین همانطور که جو بایدن در برنامۀ اقدام ملی برای مبارزه با قاچاق تعیین کرده بود، این دولت متعهد است تا این مبارزه را در اولویت دستورکار امنیت ملی قرار دهد».  

آنتونی بلینکن افزود: «سالانه میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از مرزها مورد استثمار قرار می‌گیرند؛ آنها مجبورند با دستمزد کم یا بدون دستمزد در کارخانه‌ها کار کنند یا برای برداشت محصولات، کارهای ساختمانی، شرایط طاقت‌فرسای کار در معادن و یا خانه‌های شخصی، به کار گرفته شوند». وی افزود: «بسیاری از قربانیان قاچاق انسان چه کودکان و چه بزرگسالان، برای روابط جنسی تجاری مورد استثمار قرار می‌گیرند».

آنتونی بلینکن در ادامه تأکید کرد که «گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ آمریکا دربارۀ قاچاق انسان، یک فراخوان فوری برای مبارزه با این معضل جهانی است که مستلزم ائتلافی جهانی با مشارکت دولت‌ها، کسب‌وکارها، سازمانهای غیردولتی و جامعه مدنی است». او همچنین با اشاره به تأمین خدمات لازم برای بازسازی زندگی بازماندگان و قربانیان قاچاق انسان، ابراز امیدواری کرد که با مشارکت و همکاری همگان، «قاچاق انسان به یادواره‌ای از گذشته تبدیل شود».

ایران و افغانستان در فهرست سیاه گزارش وزارت خارجۀ آمریکا دربارۀ قاچاق انسان

در گزارش امسال وزارت امور خارجه آمریکا درباره مبارزه با قاچاق انسان،  ایران و افغانستان به همراه ۲۲ کشور دیگر همچون روسیه، چین، ونزوئلا، کوبا، سوریه، و کره‌شمالی به دلیل رعایت نکردن حداقل ملاک‌های قانون حمایت از قربانیان قاچاق انسان، در رده کشورهای دسته ٣ قرار گرفته‌اند.

بنا بر گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ امریکا، همچنین ١١ کشور از جمله ایران، افغانستان، کره‌شمالی، سوریه، چین، سودان جنوبی، ترکمنستان، کوبا، برمه، ارتیره و روسیه دارای «سیاست یا الگوی قاچاق انسان»، «قاچاق در قالب برنامه‌های دولتی، کار اجباری در قالب خدمات بهداشتی مربوط به دولت یا دیگر بخش‌ها، برده‌داری جنسی در اردوگاه‌های دولتی، یا استخدام کودک‌سرباز»، هستند.

همچنین بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران یکی از ١٢ کشور جهان است که عضو «پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق انسان، به‌ویژه زنان و کودکان» نیست. این پروتکل، مکمل کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز