دیدار نمایندگان ویژه آمریکا با طالبان در دوحه: زنان معترض می‌گویند این نشست «قابل پذیرش» نیست

Submitted on Mon, 07/31/2023 - 11:09

هرچند تاکنون از این نشست که در آستانه دومین سالروز به قدرت رسیدن دوباره طالبان، در پشت درهای بسته برنامه‌ریزی شده، اطلاعات زیادی در دست نیست، اما انتقادهای تندی از آن شده و نگرانی برخی طرف‌ها ازجمله زنان افغانستان را درپی داشته است.

از طرف آمریکا، توماس وست، نماینده ویژه این کشور برای افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا برای زنان افغانستان در این نشست اشتراک می‌کنند. طالبان هم اعلام کرده‌اند که هیئت این گروه به رهبری مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، در نشست حاضر خواهد بود.

این دو نماینده ویژه آمریکا پیش از نشستن و گفتگو با نمایندگان طالبان، در نشست چندجانبه قزاقستان در مورد افغانستان اشتراک کرده بودند.

در کنار انتقادهایی که از این نشست شده، ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان، این نشست را در تضاد با منافع ملی مردم افغانستان دانسته و آن را «غیرقابل پذیرش» گفته‌اند.

اعضای این جنبش در نشست خبری که در پاکستان برگزار کردند، تاکید نمودند که این نشست و نشست‌های مشابه، قابل پذیرش نیست و با «لابی‌گران طالب» خواندن زنان حاضر در این نشست، تاکید کردند که هیچ زن حاضر در این نشست، از زنان افغانستان نمایندگی نمی‌کند.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که این نشست به معنی به رسمیت‌شناختن طالبان و یا عادی‌سازی روابط با این گروه نیست.

طالبان هم گفته‌اند که در این نشست تلاش می‌کنند تا در راستای منافع طالبان ازجمله حذف نام رهبران این گروه از فهرست سیاه و پایان تحریم‌ها چانه‌زنی کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز