درگیری‌ها در پایتخت سودان با وجود برقراری آتش‌بس ادامه دارد؛ ٢۵ میلیون سودانی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

Submitted on س., 05/23/2023 - 08:31

با آغاز ششمین هفتۀ درگیری‌ها در سودان و در حالیکه یک آتش‌بس جدید هفت روزه میان دو طرف از شامگاه دوشنبه ٢٢ مِه (١ خرداد) رسماً اجرایی شده است، رسانه‌های محلی از ادامۀ درگیری طرفین در خارطوم پایتخت این کشور خبر داده‌اند.

بنا به نوشتۀ روزنامۀ فرانسوی لوموند، پنج میلیون نفر ساکنان شهر خارطوم پایتخت سودان، برای سی و هفتمین روز متوالی در میانۀ درگیری‌ها، زیر گرمای سوزان به آب و برق دسترسی ندارند.  

خبرگزاری فرانسه به نقل از ساکنان حومۀ شمال شرقی خارطوم، گزارش داده است که پس از آغاز رسمی آتش‌بس در ساعت ۴۵׃۲١ شامگاه دوشنبه (به وقت محلی)، درگیری‌های پراکنده میان دو طرف ادامه یافته است. همچنین شماری دیگر از ساکنان محلی در جنوب خارطوم نیز از شنیده شدن صدای حملات هوایی پس از آغاز آتش‌بس خبر داده‌اند.

این در حالی است که سازمان ملل، بعد ازظهر دوشنبه از طرفین درگیری خواسته بود که به آتش‌بس هفت روزه‌ای که به آن متعهد شده‌اند، احترام بگذارند.

آتش‌بس هفت روزۀ جدید میان ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی «پشتیبانی سریع»، با میانجیگری عربستان سعودی و ایالات متحدۀ آمریکا، برای احیای بیمارستان‌هایی که از خدمت‌رسانی خارج شده‌اند و تأمین کمک‌های بشردوستانه، پس از دو هفته مذاکره حاصل شده است.

روزنامۀ لوموند به نقل از محمود صلاح‌الدین یکی از ساکنان خارطوم نوشته است به‌رغم آنکه طرفین متعهد شده‌اند که به توافق آتش‌بس احترام بگذارند اما هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی نیروهای شبه‌نظامی «پشتیبانی سریع» برای ترک خیابان‌هایی که اشغال کرده اند، دیده نمی‌شود.

آتش‌بس یک هفته‌ای جدید در سودان در حالی آغاز شده است که پیش از این چندین آتش‌بس دیگر نیز میان دو طرف درگیری برقرار و بلافاصله نقض شده بود.

این در حالی است که ۲۵ میلیون نفر از مردم سودان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بنا به گفتۀ سازمان ملل، موادغذایی در این کشور کمیاب شده و بیشتر کارخانجات تولید موادغذایی نیز ویران یا غارت شده‌اند.

یکی از ساکنان خارطوم به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما همه گرسنه‌ایم، کودکان و سالمندان همه از جنگ رنج می‌برند؛ دیگر آب نداریم؛ دو طرف واقعاً باید به یک توافق برسند».

اخیراً برنامۀ جهانی غذا با بیان اینکه پیشتر یک سوم از جمعیت ۴۵ میلیون نفری سودان که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است از گرسنگی رنج می‌بردند، هشدار داد که اکنون میلیون‌ها نفر دیگر در این کشور در خطر گرسنگی قرار دارند.

از زمان آغاز درگیری‌ها و جنگ خونینِ قدرت میان ژنرال عبدالفتاح برهان فرماندۀ ارتش سودان و ژنرال محمد حمدان داقلو (معروف به حمیدتی) فرماندۀ نیروهای شبه‌نظامی «پشتیبانی سریع» (RSF) در تاریخ ١۵ آوریل، این کشور با بحران داخلی روبرو شده و نگرانی‌های بین‌المللی از بی‌ثباتی ‌گسترده‌تر در صورت ادامه یافتن درگیری‌ها در سودان، افزایش یافته است.

اخیراً سازمان ملل با اشاره به اینکه تاکنون هزاران نفر از مردم سودان به دلیل جنگ داخلی در این کشور آواره شده‌اند، هشدار داده بود که اگر آتش‌بس به توقف جنگ در سودان منجر نشود، صدها هزار نفر دیگر این کشور را ترک خواهند کرد.

بر اساس گزارش‌ها، ده‌ها هزار نفر از شهروندان سودان و نیز اتباع خارجی یا پناهنده مقیم در این کشور، به مصر، اتیوپی، چاد یا سودان جنوبی گریخته‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز