در ادامه سرکوب‌ رسانه‌های آزاد، طالبان ۳ خبرنگار دیگر را در افغانستان بازداشت کردند

Submitted on پ., 04/06/2023 - 09:06

به بنیاد اعلامیه‌ی مرکز خبرنگاران افغانستان، غلام‌علی وحدت، خبرنگار تلویزیون تنویر، نورآغا سعادت، خبرنگار و صفی‌الله وفا، تصویربردار تلویزیون دولتی افغانستان، حوالی ساعت ۹ صبح امروز از سوی استخبارات طالبان فراخوانده شده و سپس بازداشت گردیدند.

خبر بازداشت این ۳ خبرنگار، از سوی یکی از خبرنگاران محلی بغلان که به دلیل ترس از پیامدهای امنیتی این مساله، هویت خود را پنهان نگه‌داشته، شریک شده است.

هرچند طالبان این مساله را پنهان کرده و تاکنون دلیل بازداشت این خبرنگاران را همگانی نساخته‌اند، اما در اعلامیه مرکز خبرنگاران افغانستان که امروز پنج‌شنبه ۱۷ حمل نشر شده، آمده که علت بازداشت این افراد، ظاهر نشر گزارشی انتقادی از وضعیت کمربندهای امنیتی طالبان در این شهر بوده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان افزون بر آزادی فوری و بی‌قید و شرط این خبرنگاران می‌گوید که بازداشت آنان، تنها به دلیل گزارش‌دهی از وضعیت امنیتی در ولایت بغلان، تلاشی در راستای «خفه‌سازی گزارش‌دهی انتقادی» است.

پس از برگشت طالبان به قدرت، افغانستان گواه افزایش وضع محدودیت‌ها بر رسانه‌های آزاد و نیز افزایش حملات بر خبرنگاران بوده است.

مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی-افغانستانی نیز از تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۳ بدین‌سو در زندان طالبان است و این گروه با وجود فشارها، تاکنون حاضر به آزادی او نشده‌اند.

خبرنگاران محلی می‌‌گویند که طالبان، مخالف گزارش‌دهی انتقادی هستند و از زمان به دست گرفتن قدرت، به شدت رسانه‌ها را زیر نظارت و کنترول درآورده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که از ماه اوت ۲۰۲۱ بدین‌سو، ۳۱۹ مورد خشونت بر آزادی رسانه‌ها را ثبت کرده‌اند که شامل ۱۶۰ مورد بازداشت کوتاه‌ مدت خبرنگاران توسط طالبان می‌باشد. به گفته این مرکز، بیشتر این موارد توسط نهادها و یا افراد وابسته به طالبان انجام شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز