دادستان تهران در رابطه با اعتراضات: مورد قابل توجه و جدی مشاهده نشده است

Submitted on ش., 02/18/2023 - 06:56

با شکل گیری مجدد تجمعات مردمی در تهران و دست کم ۱۲ شهر دیگر ایران، علی صالحی، دادستان ، هدف معترضان را "خدشه به امنیت عمومی جامعه و ایجاد حاشیه" دانسته و گفت که خوشبختانه تا کنون "مورد قابل توجه و جدی مشاهده نشده است".

وی همچنین معترضان را تهدید کرد که "با آنها برخورد بازدارنده صورت خواهد گرفت و دیگر مشمول ارفاقات قانونی نخواهند شد".

به دنبال صدور بخشنامه "عفو و کاهش مجازات عمومی" و اعلام عفو رهبری، "تعدادی" از زندانیان سیاسی در روزهای گذشته از زندان آزاد شده‌اند. 

این در حالی ست که مدافعان حقوق بشر اعتقاد دارند که این عفو با شرایط سختگیرانه، شمار زیادی از زندانیان را در بر نمی‌گیرد.

از سوی دیگر در پی گسترش موج احضار فعالان دانشجویی به دفاتر پیگیری وزارت اطلاعات، شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز دیروز از تشدید فشار بر دانشجویان و افزایش صدور احکام اخراج و تعلیق خبر داد.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور افزایش فشارها بر دانشجویان را ناشی از سیاست "ترس و تهدید" خوانده و هدف از این فشارها را اخذ تعهد‌نامه‌ای آمرانه و اجباری و جلوگیری از اوج گیری دوباره اعتراضات دانشجویان می داند.

طبق آخرین آمار خبرگزاری هرانا وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از اعتراضات اخیر تا روز ۲۸ بهمن ۱۴۰۱، نزدیک به بیست هزار نفر از معترضان بازداشت شده اند.

با توجه به سرعت تحولات در ایران و لزوم اطلاع رسانی شفاف، آخرین آمار از اعتراضات اخیر تا امروز (۲۶ شهریور- ۲۸ بهمن ۱۴۰۱) بر مبنای اطلاعات دریافتی هرانا به شرح ضمیمه ارائه می شود گزارش ۸۲ روزhttps://t.co/dOQvSFbhMYگزارش یکساله حقوق بشر؛ ۲۰۲۲https://t.co/ds36HGfEUs#مهسا_امینی pic.twitter.com/K5NOU01J17

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز