دادستان کل آمریکا برای انجام تحقیقات در باره تقلب احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری چراغ سبز داد

Submitted on چ., 11/11/2020 - 01:11

 چراغ سبز ویلیام بار، برای انجام تحقیقات در این باره که یکی وزرای نزدیک به دونالد ترامپ محسوب می شود و پیشتر بارها در موارد مختلف به سوء‌استفاده خطرناک از قدرت از طریق سیاسی کردن جایگاهش و کمک به دونالد ترامپ متهم شده است می تواند انتقادهای بسیاری را در باره موضع گیری وی در این انتخابات به همراه داشته باشد.

دستور ویلیام بار به دادستان‌ها و بازپرس‌ها برای تحقیق درباره اتهامات مربوط به قانون شکنی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در حالی است که دونالد ترامپ و متحدانش تاکنون بارها مدعی تقلب در انتخابات شده‌اند، ولی هیچ گونه سند و مدرکی را ارائه نکرده‌اند.

دادستان کل آمریکا پیش از این از ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات و رای گیری حمایت کرده و اقدام اخیرش می تواند موجب تشدید تنش ها در آستانه انتقال قدرت به جو بایدن شود.

در واکنش به تصمیم جدید آقای بار، ستاد انتخاباتی جو بایدن او را "آتش بیار معرکه" دانسته و گفته که ویلیام بار در حال «هیزم آوردن برای آتش ادعاهای اثبات‌نشده دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات است».

دستور ویلیام بار برای تحقیق درباره قانون شکنی های احتمالی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا موجب تعجب و شگفتی بسیاری از مقام های ارشد وزارت دادگستری شده است. برخی از مقام های ارشد وزارت دادگستری آمریکا هم به ویلیام بار گفته‌اند که سیاست تحقیق درباره تقلب انتخاباتی می تواند ایده بدی باشد.

برخی دیگر گفته اند، هدف از صدور این دستور هنوز مشخص نیست، زیرا بازپرس ها و دادستان ها پیش از این نیز به مسئولیت ها و وظایف خود نسبت به تحقیق درباره قانون شکنی های انتخاباتی آگاه بوده‌اند.

ویلیام بار، این وزیر وفادار به دونالد ترامپ در نامه خود به دادستان‌های فدرال در سراسر ایالات متحده تأکید کرده است که وزارت دادگستری لزوماً شواهدی از موارد تقلب در انتخابات ندارد.

وی در این نامه همچنین نوشته: «من به شما اجازه می دهم تا در موارد خاص ادعاهای اساسی مربوط به بی نظمی در رای گیری یا شمارش آرا قبل از تصویب انتخابات در حوزه های قضایی خود را بررسی کنید. در صورت وجود ادعاهای روشن و بالقوه معتبر در مورد بی نظمی ها، که در صورت اثبات، می تواند به طور بالقوه بر نتیجه انتخابات فدرال در یک ایالت تأثیر بگذارد، چنین تحقیقاتی می تواند انجام شود.»

بررسی تقلب در انتخابات معمولاً به عهده هر ایالت است که قوانین انتخاباتی خود را وضع و بر آن نظارت می کند و وزارت دادگستری آمریكا معمولاً تا زمانی كه شمارش آرا تأیید شود و بازشماری ها به پایان برسد، در چنین شرایطی مداخله نمی كند.

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در تلاش برای به چالش کشیدن نتایج  انتخابات در چندین ایالت، از جمله پنسیلوانیا و نوادا که جو بایدن در آنها پیروز شده است، کار زار حقوقی گسترده ای را آغاز کرده اند. این تلاشها بطور مشخص توسط پسران دونالد ترامپ، كه ادعای تقلب و بی نظمی در انتخابات را عنوان می كنند، بدون اثبات مدارك، انجام می شود. دادستان کل آمریکا  در این خصوص هشدار داده است: «اگر ادعاها جدی باشند، با دقت زیادی بدان ها رسیدگی شود. ادعاهای احتمالی، خیالی یا دور از ذهن نباید مبنایی برای آغاز تحقیقات فدرال باشد.»

ستاد انتخاباتی ترامپ در چندین ایالت در مورد ادعاهای خود اقامه دعوی کرده، اما دادگاه‌های همه این ایالات از جمله  میشیگان و جورجیا دادخواست این ستاد را رد کرده‌اند و کارشناسان می‌گویند تلاش‌های قانونی دونالد ترامپ بخت بسیار کمی برای تغییر در نتیجه انتخابات دارد.

رسانه های آمریکایی با اعلام نتیجه تقریبا نهایی انتخابات این کشور اعلام کردند که جو بایدن توانسته با کسب ۲۹۰ رأی الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رأی ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شود؛ هرچند هنوز منابع رسمی ذیربط در انتخابات آمریکا پیروزی بایدن را رسما اعلام نکرده‌اند، ولی با توجه به اعلام اکثر رسانه‌های این کشور، وی آرای لازم برای ورود به کاخ سفید را کسب کرده است، ولی در مقابل ترامپ با خشم تمام به اطلاعات منتشر شده درخصوص پیروزی بایدن واکنش نشان داده و آن را قبول نکرده است.

در همین حال آژانس فدرال مسئول آغاز رسمی روند انتقال به دولت جدید که امیلی مورفی، مدیر آن یکی از نزدیکان به دونالد ترامپ است، نتیجه انتخابات و پیروزی بایدن را اعلام نمی کند و بدین ترتیب از همکاری دیگر ادارات فدرال با تیم انتقالی جو بایدن جلوگیری می‌کند.

بسیاری انتظار دارند امیلی مورفی بر حسب معمول جو بایدن، نامزد حزب دموکرات آمریکا را که به عنوان رئیس جمهوری منتخب معرفی شده را به رسمیت شناخته و اقدام به پرداخت کمک‌های مالی به تیم انتقال قدرت بایدن کند که پس از گذشت نزدیک به چند روز از اعلام نتایج انتخابات، مورفی هنوز این سند را بررسی و امضا نکرده است.

 

پاملا پنینگتون، سخنگوی این آژانس نیز از ارائه زمان بندی برای آغاز روند انتقال قدرت خودداری کرده است.

وی همچنین طی اظهاراتی گفته است که، روند تعیین هنوز اجرایی نشده و مسئول این آژانس هنوز فرد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ را مشخص نکرده است.

تمام این اظهارات و بی تفاوتی‌ها حاکی از این امر است که، آژانس فدرال آمریکا قصد ندارد تا پیش از دونالد ترامپ و تسلیم شدن وی به نتیجه انتخابات اقدامی کند.

تیم انتقالی بایدن هشدار داده است که آژانس مسئول  أمور انتقال باید نتیجه انتخابات و پیروزی بایدن را بپذیرد و هر چه سریع تر آنرا اعلام کند، وگرنه تیم انتقالی ممکن است علیه این آژانس اقدامات قانونی انجام دهد.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز