چند توصیه‌ی ضروری برای حفاظت از حریم خصوصی

Submitted on جمعه, 12/04/2020 - 01:12

در دنیای امروز ما که استفاده از ابزارها و امکانات الکترونیکی بیشتر می‌‌شود، وظیفه‌ی ما نیز برای حفاظت از حریم خصوصی سنگین‌تر می‌شود. امروزه ما بیشتر وقت روزانه‌ خود را مشغول استفاده از دستگاه‌هایی مثل تبلت، موبایل، لپ‌تاپ و… هستیم. بنابراین باید در عین استفاده و لذت از این ابزارها، مراقب حریم شخصی و خصوصا وب‌کم‌های این ابزارها باشیم تا بدون اطلاع ما، لحظات شخصیمان را ضبط نکنند.

نگرانی از ضبط حریم خصوصی با وب‌کم، یک نگرانی بی‌ریشه نیست. چند سال پیش گسترده‌ترین عملیات سایبری آمریکا آغاز شد و پلیس فدرال این کشور توانست طی شش سال، یک باند هکر قدرتمند را دستگیر کنند. این باند در ۱۲ کشور مختلف، با هک وب‌کم‌های افراد، لحظات شخصی‌شان را ضبط کرده و در بازار سیاه به فروش می‌رساندند.

عموما هکرها این کار را توسط بدافزارهای خاصی انجام داده و به حریم خصوصی افراد تجاوز می‌کنند. هر چقدر هم که سیستم‌های امنیتی مختلف هر روز به‌روزرسانی شوند، باز هم ما باید حافظِ لحظات خصوصی خود باشیم. چرا که همگام با این به‌روزرسانی‌ها، هکرها نیز شیوه‌های هک وب‌کم‌ها و ابزارهای شما را ارتقا می‌دهد.

کارشناس امنیت شبکه‌ی شرکت امنیتی فنلاند، میک هرمانی، اذعان داشت که قبل از هر چیز، از آلوده نبودن دستگاه خود به بدافزار مطمئن شوید. البته وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت که برای احتیاط بیشتر، همیشه روی وب‌کم سیستم‌اش را می‌پوشاند.

هرمانی از جاسوسی‌های مختلف افراد در این زمینه اطلاعات بالایی داشته و در ادامه خاطر نشان کرد که بسیاری از هکرها می‌توانند با ثبت لحظات شخصی مردم، به راحتی از آنها اخاذی کرده و در ازای تحویل تصاویر، مبالغ بالای دریافت کنند.

از سوی دیگر، یکی از کارشناسان امنیت سایبری شرکت آنتی‌ویروس Nod۳۲، جیک مور می‌گوید که چنانچه روی وب‌کم خود را نپوشانید، در واقع با دست خود یک دوربین مداربسته وارد اتاق‌ خواب یا منزل خود کرده‌اید. با اختراع وب‌کم، هکرها از این ابزار برای ورود به لحظات شخصی مردم استفاده کردند. اما اخیرا آمار اخاذی‌های حیثیتی به نسبت سال‌های پیش، به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

این بدافزارها چنان هوشمند و توانا هستند که هرگز نمی‌گذارند که کاربر از روشن بودن وب‌کم مطلع شود. برای مثال، آنها با وارد کردن یک کد مشخص، از روشن شدن چراغ وب‌کم جلوگیری کرده و کاربر را گول می‌زنند.

طبیعتا افراد در منزل خود لحظات شخصی همچون تعویض لباس، رابطه‌ی جنسی، حمام کردن و… را دارند. این هکرها با تصویربرداری از این لحظات، افراد را تهدید می‌کنند. اگر قربانی در برابر پرداخت وجه مقاومت کند، هکر این تصاویر را منتشر خواهد کرد.

البته برخی از افراد از این نگرانی سوءاستفاده کرده و ایمیل‌های جعلی برای اخاذی از افراد ارسال می‌کنند. اما برخی از آنها نیز واقعی بوده و حریم خصوصی شما را تهدید می‌کنند. بنابراین با وب‌کم‌ سیستم خود چگونه رفتار کنیم؟ در ادامه با ۵ توصیه‌ی کاربردی و اساسی برای مقابله با این اقدامات آشنا خواهید شد:

انواع مختلفی از کاورهای وب‌کم برای کامپیوتر و لپ‌تاپ در بازار عرضه می‌شوند. قیمت آنها کمتر از ۵۰ هزار تومان بوده و همچون یک نقاب، روی دوربین وب کم را می‌پوشانند.

شما با ابزارهای مختلفی در منزل می‌توانید این پوشش را درست کنید. کافیست با یک کاغذ، پارچه یا هر شی دیگری، در مواقعی که از وب‌کم استفاده نمی‌کنید، سطح دوربین آن را به دقت بپوشانید.

اگر وب‌کم شما جدا از سیستم‌تان است، حتما در مواقع غیر ضروری آن را از برق بکشید. از سوی دیگر، می‌توانید با تغییر تنظیمات صدا و میکروفن دستگاه، از ضبط اصوات نیز جلوگیری کنید. ابزارهای کاربردی همچون Mic-Lock نیز برای جلوگیری از خروج صدا از کامپیوتر ابداع شده‌اند که می‌توانید به کمک آن، از حریم خصوصی خود بهتر حفاظت کنید.

از آنتی ویروس‌ها غافل نشوید. آنها قدرتمندترین ابزارها برای حفاظت از حریم خصوصی شما هستند. نرم‌افزارهای رایگانی همچون «Malwarebytes» می‌توانند به راحتی بدافزارها را به شما معرفی کنند. بنابراین شما می‌توانید از وجود آنها مطلع شده و جلوی حمله‌ی هکرها را بگیرید.

به محض ورود به ساست‌های مختلف، تعداد زیادی از تبلیغات و لینک‌های ناامن به صفحه‌ی شما راه می‌یابند. به هیچ وجه روی این لینک‌ها کلیک نکنید. آنها سریعا کامپیوتر شما را آلوده کرده و راه نفوذ هکرها را به کامپیوتر شما از می‌کنند. پس تا حد امکان از کلیک روی این لینک‌های اینترنتی خودداری کنید.

لپ‌تاپ یا وب‌کم سیار کامپیوتر خود را هرگز در موقعیتی قرار ندهید که به رخت‌خواب یا مناطق خاص منزل و اتاق‌تان اشراف داشته باشد.

از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از حمله‌ی هکرها، انتخاب پسوردی قدرتمند و طولانی است. حتما برای اکانت کامپیوتر خود رمز عبور خاصی انتخاب کنید که قابل حدس و هک نباشد. همین دقت را در انتخاب پسورد وای‌فای نیز به خرج دهید.

در نهایت، به هیچ وجه از اینترنت‌های رایگان و وای‌فای‌های بدون پسورد استفاده نکرده و خود را در معرض حمله‌ی هکرها قرار ندهید. در عوض برای اتصال کامپیوتر به اینترنت، با منتشر کردن دیتای موبایل خود به کمک Hotspot، از اینترنت سیم‌کارتتان استفاده کنید.

منبع: یورونیوز

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز