بزرگترین اتحادیه روزنامه نگاران در اروپا خواستار تبرئه الهه محمدی و نیلوفر حامدی شد

Submitted on پ., 07/27/2023 - 13:45

اتحادیه روزنامه نگاران آلمان با ۳۰ هزار عضو بزرگترین اتحادیه روزنامه نگاری در اروپا است و در داخل آلمان از نفوذ زیادی برخوردار است. برپایه تازه ترین اطلاعات در حال حاضر ۴۵ هزار روزنامه نگار به صورت ثابت و حدود سی هزار تن به عنوان خبرنگار آزاد با رسانه های آلمانی کار می کنند که ۴۰ درصد آن ها عضو اتحادیه روزنامه نگاران هستند.

رئیس اتحادیه: حامدی و محمدی به وظیفه عمل کرده‌اند

روز چهارشنبه ۲۶ ژوئیه، ۴ مرداد در پی درخواست آزادی محمدی و حامدی، فرانک اوبرآل رئیس هیئت مدیره اتحادیه روزنامه نگاران آلمان در یک مصاحبه مطبوعاتی تصریح کرد که الهه محمدی و نیلوفر حامدی به عنوان خبرنگار به وظیفه شغلی خود عمل کرده‌اند و اتهام جاسوسی علیه آن ها مبنائی ندارد. به این دلیل ما از قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم که هر دو خبرنگار را از همه اتهاماتی که به آن ها وارد شده تبرئه کند".

همزمان با طرح درخواست بزرگترین اتحادیه روزنامه نگاران اروپا الهه محمدی در آخرین جلسه محاکمه خود همه اتهاماتی را که به وی وارد شده است رد کرد. به گفته همسر محمدی، به رغم درخواست برگزاری علنی از سوی وکیل و خانواده، محاکمه خانم محمدی به صورت غیرعلنی برگزار شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیلوفر حامدی و الهه محمدی را متهم کرده که با سرویس های جاسوسی غربی همکاری کرده و در برخی کشورها دوره براندازی و جنگ های ترکیبی دیده‌اند. اتهامی که از سوی هر دو خبرنگار و وکلای آن ها رد شده است.

آخرین نشست دادگاه نیلوفر حامدی یک روز پیش از الهه محمدی برگزار شد. وی در آخرین دفاع خود گفت که به آنچه در جایگاه یک خبرنگار کرده است، به خود می بالد.

جمهوری اسلامی بیمناک خیزشی دیگر

دو روزنامه نگاری که اکنون انتظار صدور حکم دادگاه را می کشند، گزارش قتل مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را به اطلاع افکار عمومی رساندند. از این رو جمهوری اسلامی آن ها را برانگیزنده جنبشی می داند که به رغم صدها کشته و هزاران زندانی، هنوز خاموش نشده است. جمهوری اسلامی بیمناک آن است که در سالگرد قتل مهسا امینی جوانان و زنان ایران بار دیگر علیه فساد و تباهی حاکم به پا خیزند و این بار جنبش انقلابی "زن، زندگی، آزادی" ژرفا و گستره بیشتری داشته و دیگر قابل کنترل نباشد.

دو خبرنگار ایرانی که تاکنون در برابر همه اتهامات موجود در پرونده های خود با شهامت ایستادگی کرده‌اند، موفق به دریافت جایزه "لوئیس لاینس" در سال ۲۰۲۲ شدند. این جایزه از سوی بنیاد نیمن در دانشگاه هاروارد اعطا می شود.

علاوه بر این، جایزه "گیلرمو کانو" که از سوی یونیسف اهدا می‌شود نیز همراه با نرگس محمدی به این دو خبرنگار شجاع تقدیم شده است.

ادامه پرونده سازی برای محمدی و حامدی

همزمان با محاکمه حامدی و محمدی در تهران، کاربران شبکه های اجتماعی یک طوفان توییتری در پشتیبانی از آن ها به راه انداختند که همچنان ادامه دارد. اما خبرگزاری فارس، که به سپاه پاسداران نزدیک است، روز دوشنبه ۲۴ ژوئیه، دوم مرداد به پرونده سازی برای دو خبرنگار ادامه داد و بار دیگر آن ها را به "همکاری با دولت متخاصم" متهم کرد.

این خبرگزاری پشتیبانی جهانی از دو خبرنگار زندانی ایرانی را "پروژه رسانه ای سیا در حمایت از الهه محمدی و نیلوفر حامدی" نامید و افزود: "دو خبرنگار رسانه های اصلاح طلب شرق و هم میهن در میان آشوب های سال گذشته به اتهام همکاری با دولت متخاصم دستگیر شدند، اما رسانه های خارجی وابسته به سازمان اطلاعاتی آمریکا و برخی اصلاح طلبان سعی کردند بازداشت این دو را صرفا به انتشار خبر فوت مهسا امینی ربط دهند".

خبرگزاری نزدیک به سپاه اضافه کرد: "نخستین عکس مهسا امینی روی تخت بیمارستان توسط نیلوفر حامدی گرفته شد که با پوشش خبرنگاری در بیمارستان حضور یافت و به تحریک بستگان متوفی و ارسال اخبار جهت دار پرداخت. همچنین است اقدامات الهه محمدی که با استفاده از همان پوشش با حضور فوری در سقز به تحریک اطرافیان مرحومه، کارگردانی بعضی صحنه ها و انعکاس اخبار و تصاویر جهت دارد از مراسم تشییع، تدفین و  مراسم شکل گرفته در آن شهر به ایفای ماموریت پرداخت".

منظور خبرگزاری فارس از ماموریت، در اینجا ماموریت برای "دولت متخاصم" است.

وکلا و همسران نیلوفر حامدی و الهه محمدی در پایان محاکمات این دو خبرنگار گفته‌اند که انتظار دارند نتیجه این محاکمات به زودی اعلام و همسران آن ها از اتهامات بی مورد تبرئه و آزاد شوند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز