بیست و دومین سالروز حملات ١١ سپتامبر: آمریکا با وعده مجازات طالبان به افغانستان حمله کرده بود

Submitted on Mon, 09/11/2023 - 11:42

جورج بوش در سخنرانی دهم نوامبر خود، یعنی یک ماه پیش از آغاز حمله نظامی آمریکا به افغانستان که منجر به فروپاشی رژیم طالبان شد، به نجات مردم افغانستان از رژیم طالبان و مشکلاتی که این رژیم برای افغانستان ایجاد کرده بود، تاکید نموده بود.

بوش با اشاره به حملات تروریستی ١١ سپتامبر آمریکا، در این سخنرانی خود، طالبان را به اندازه القاعده مسئول این حملات دانسته بود و گفته بود که «متحدان ترور به همان اندازه در قتل، مجرم هستند و به همان اندازه در برابر عدالت پاسخگو خواهند بود.»

رئیس جمهور وقت آمریکا همچنین به سیاست‌های سرکوب‌گرانه طالبان، به ویژه به مشکلات زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در زیر اداره طالبان اشاره کرده بود و وعده کرده بود که با حمله به افغانستان و نابودی طالبان، مردم افغانستان از این مشکلات رهایی خواهند یافت و همراه با مردم جهان فریاد «رهایی خوب» سرخواهند داد.

اینک ٢٢ سال پس از حمله طالبان به افغانستان، طالبان پس از امضای توافقنامه جنجالی دوحه دوباره بر افغانستان و مردم این سرزمین حاکم شده و مشکلاتی که بوش، وعده رهایی از آن را داده بود نیز دوباره در افغانستان برگشته است.

از زمان برگشت طالبان به قدرت، بارها شمار زیادی از مقام‌های آمریکایی تاکید کردند که افغانستان دوباره به پناه‌گاه امن تروریستان تبدیل شده و خیلی از گروه‌های تروریستی، چون القاعده در این کشور احیا شده‌اند.

از نگاه اجتماعی نیز زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی افغانستان، به عقب برگشته و خیلی‌ها شامل نهادهای بین‌المللی حقوق بشری نیز گفته‌اند که سیاست‌های طالبان، زنان را از زندگی اجتماعی حذف کرده‌ است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز