بریتانیا گروه واگنر را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد

Submitted on چ., 09/06/2023 - 07:00

وزارت کشور بریتانیا، روز چهارشنبه ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قرار است گروه مزدوران روسی «واگنر» از سوی دولت بریتانیا به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد شود.

وزارت کشور بریتانیا در این بیانیه اعلام کرد که بر اساس پیش‌نویس این دستور که به پارلمان بریتانیا ارائه می‌شود، دارایی های گروه واگنر به عنوان دارایی‌های یک گروه تروریستی طبقه‌بندی و ضبط خواهد شد.

در ادامۀ بیانیۀ وزارت کشور بریتانیا آمده است که عضویت در گروه واگنر یا حمایت از آن در بریتانیا غیرقانونی خواهد بود و مجازاتی تا ۱۴ سال زندان را در پی خواهد داشت.

سوئلا براورمن وزیر کشور بریتانیا، گروه واگنر را «آشوبگر و مخرب» توصیف کرد و گفت که این گروه به عنوان «ابزار نظامی روسیه در دست ولادیمیر پوتین، عمل کرده است».

سوئلا براورمن تصریح کرد: «گروه واگنر در سراسر اوکراین، خاورمیانه و آفریقا، در غارت، شکنجه و جنایت‌های وحشیانه دست داشته است».

وزیر کشور بریتانیا در ادامه، فعالیت‌ها و اقدامات گروه واگنر را «تهدیدی برای امنیت جهانی» دانست و تأکید کرد: «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده واگنر در خدمت اهداف سیاسی کرملین است».

سوئلا براورمن افزود: «آنها تروریست‌ هستند؛ به همین سادگی و دستور تروریستی اعلام شدن این گروه، این امر را در قانون بریتانیا تصریح می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود که این دستور در تاریخ ۱۳ سپتامبر در بریتانیا به اجرا درآید و پس از آن، عضویت در گروه واگنر و یا تبلیغ آن و نیز حمل نشان این گروه در انظار عمومی، جرم محسوب خواهد شد.

بریتانیا در سال ۲۰۲۰، پریگوژین رهبر گروه واگنر را تحریم کرد و در ماه مارس سال ۲۰۲۲ این گروه را به طور کلی مورد تحریم قرار داد. دولت بریتانیا همچنین در ژوئیه سال جاری، افراد و مشاغل مرتبط با این گروه را در جمهوری آفریقای مرکزی، مالی و سودان، تحریم کرد.

با این حال، کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا در ماه ژوئیه سال جاری، خواستار اعمال تحریم‌های هدفمندتر علیه موجودیت گروه واگنر شده‌ بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه شبه‌نظامی روسی واگنر که در حملۀ مسکو به خاک اوکراین نقشی کلیدی ایفا کرده است، در سوریه، لیبی و تعدادی از کشورهای شمال و غرب آفریقا فعالیت و نفوذ داشته است.

اخیراً یوگنی پریگوژین رهبر واگنر، پس از آنکه شورش این گروه در ماه ژوئن در روسیه از سوی ولادیمیر پوتین به عنوان خیانت محکوم شد،  در تاریخ ۲۳ اوت سال جاری در یک سانحه هوایی که برخی آن را مشکوک دانسته‌اند، کشته شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز