بنت: محدودیت‌های طالبان علیه زنان افغانستانی مصداق آپارتاید جنسیتی است

Submitted on س., 03/07/2023 - 10:09

در آستانه فرا رسیدن روز جهانی زن، ریچارد بنت با انتشار تازه‌ترین گزارش خود، روز دوشنبه ششم مارس/۱۵ اسفند‌ماه، گفت که محدویت‌های گروه طالبان علیه زنان و دختران افغانستانی «تأثیر مخربی» در دراز مدت مدت بر کل جامعه افغانستان خواهد داشت.

In #Afghanistan, "the cumulative effect of the restrictions on women & girls has a devastating long-term impact on the whole population & it is tantamount to gender apartheid," @SR_Afghanistan Richard Bennett told the Human Rights Council.#HRC52 REPORT ➡️https://t.co/ohiKMHvcLg pic.twitter.com/1EZ8UoCNmA

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان با اشاره به صدور فرمان ممنوعیت آموزش، کار، رفتن به پارک‌‌ها، سالن‌های ورزشی و حتی حمام‌های عمومی از سوی سران گروه طالبان، خوستار پایان محدودیت‌های وضع شده علیه زنان شد. 

وی تاکید کرد طالبان باید از «ادعاهای مسخره در مورد حقوق زنان» دست بردارند و افزود که این گروه با حذف «سیاست‌های تبعیض‌آمیز»،بویژه سیاست ممنوعیت تحصیل برای دختران، باید به تعهدات خود در خصوص احترام به حقوق بشر عمل کنند.

ریچارد بنت همچنین طی سخنانی در برابر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در مورد نقض حقوق بشر و از بین رفتن آزادی‌های اساسی، از جمله آزادی بیان و برگزاری تجماعت اعتراضی در افغانستان تحت تسلط گروه طالبان، به شدت ابراز نگرانی کرد.

وی در تازه‌ترین گزارش با شاره به بیش از ۲۵۰ مورد نقض حقوق بشر در افغانستان افزود که فعالان جامعه مدنی، روزنامه نگاران و معترضان مسالمت‌آمیز در این کشور با دستگیری‌، بدرفتاری، شکنجه، شلاق و بازداشت های خودسرانه مواجه هستند.

ریچارد بنت تاکید کرد که جامعه جهانی و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وظیفه دارند به تلاش‌های خود برای پایان بخشیدن به چالش‌های بزرگ حقوق بشری که مردم افغانستان با آن روبرو هستند، ادامه دهند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز