با توجه به اینکه افراد بیشتری وام های مسکن را با نرخ های بالا تمدید می کنند، امید به کاهش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا از بین رفته است

Submitted on چ., 05/10/2023 - 21:34

هفت تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز اخیراً پیش‌بینی کرده‌اند که انتظار می‌رود نرخ تورم کانادا، به استثنای هزینه‌های غذا و انرژی، تا سه ماهه چهارم سال جاری بالای ۳ درصد باقی بماند، که ممکن است امیدها مبنی بر تغییر بانک مرکزی کانادا به نرخ بهره زودهنگام را از بین ببرد. بسیاری از مردم در ماه های آینده قراردادهای وام مسکن را با نرخ بهره بالا از نو تمدید می کنند.

تورم در ماه های اخیر در کانادا کاهش یافته است، اما بیشتر آن ناشی از کاهش قیمت انرژی است، نوسانی که بانک مرکزی تمایل دارد هنگام تصمیم گیری درباره نرخ بهره نادیده بگیرد.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، داگ پورتر، اقتصاددان ارشد در BMO Capital Markets گفت: «ما گمان داریم که (بانک کانادا) تنها زمانی شروع به کاهش نرخ خواهد کرد که مطمئن باشد که روند تورم زیر ۳ درصد کاهش خواهد یافت.

یک دوره طولانی مدت نرخ های بهره بالا می تواند کانادایی های بدهکار بیشتری را مجبور کند که قراردادهای وام مسکن خود را دوباره امضا کنند و وضعیت مالی خود را تحت فشار قرار دهند. در طول همه‌گیری، کانادایی‌ها مقادیر بی سابقه بدهی وام مسکن را با شرایط وام نسبتاً کوتاه که معمولاً پنج ساله می باشد، در مقایسه با وام های ۳۰ ساله ی ایالت متحده متحمل شدند.

بانک کانادا نسبت به برخی از بانک های مرکزی بزرگ از جمله فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا در کاهش تورم پیشرفت بیشتری داشته است.

بانک مرکزی انتظار دارد تورم کل تا اواسط سال جاری به ۳ درصد کاهش یابد که بالاترین محدوده هدف ۱ تا ۳ درصد است که از ۴/۳ درصد در ماه مارچ کاهش یافته است. نرخ تورم هدف نهایی بانک مرکزی ۲ درصد است.

با این حال، انتظار افزایش تورم می‌تواند دلیل دیگری باشد که بانک مرکزی کانادا در مورد کاهش نرخ‌ها محتاط است.

استفان براون، اقتصاددان ارشد کانادایی در کپیتال اکونومیکس می گوید: «حتی اگر انتظارات تورمی به ۲ درصد برگردد، احتمالاً نسبت به گذشته ثبات بسیار کمتری دارد.

بانک مرکزی کانادا انتظارات بازار را برای کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ کاهش داد و اعلام کرد که آماده است در صورت لزوم برای بازگرداندن ثبات قیمت، سیاست های پولی را بیشتر تشدید کند.

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران توجه داشته‌اند و شرط می‌بندند که نرخ‌ها برای مدتی ثابت می‌مانند و به دنبال آن احتمال کاهش در سه ماهه چهارم سال جاری به جای تغییر به سمت کاهش در ماه جون، همانطور که چند هفته پیش انتظار می‌رفت، خواهد بود.

بانک مرکزی برای دومین بار متوالی پس از افزایش نرخ بهره به بالاترین میزان در ۱۵ سال اخیر یعنی ۴/۵ درصد، نرخ بهره را بدون تغییر رها کرد. افزایش نرخ ها باعث افزایش هزینه های وام مسکن و افزایش تورم با هدف کاهش رشد اقتصادی شده است.

براون گفت، ما باید حداقل یک کاهش شدید بیشتر در رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) یا حتی حداقل یک چهارم رشد منفی را شاهد باشیم تا بانک مرکزی مطمئن باشد که پس از کاهش نرخ تورم دوباره افزایش نخواهد یافت. "
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز