ایران پس از هشت سال سفیر خود را به امارات متحدۀ عربی اعزام می‌کند

Submitted on چ., 04/05/2023 - 08:54

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، رضا عامری را به عنوان سفیر ایران در امارات متحدۀ عربی معرفی کرد.

انتصاب رضا عامری در حالی صورت گرفته است که جمهوری اسلامی حدود هشت سال است در امارات متحده عربی سفیر نداشته و او نخستین سفیر ایران در ابوظبی پس از این دوران است.

رضا عامری سفیر جدید ایران در امارات متحده عربی، مدیر کل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه است.

وی پیش از این سفیر ایران در کشورهای الجزایر ، سودان و اریتره بوده و همچنین دارای مسئولیت در حوزه خاورمیانه و خلیج فارس وزارت امور خارجه بوده است.

آخرین سفیر ایران در امارات متحدۀ عربی، محمدرضا فیاض بود که در اواخر سال ۱۳۹۴ به ایران بازگشت و پس از آن فعالیت سفارت ایران در ابوظبی در سطح کاردار ادامه پیدا کرد.

در پی توافق صورت گرفته بین  ایران و امارات متحدۀ عربی در سال گذشته، دو کشور تصمیم گرفتند که بار دیگر روابط دیپلماتیک خود را  به سطح سفیر ارتقا دهند و در همین چارچوب، تابستان گذشته سیف محمد عبید الزعابی سفیر پیشین امارات در ایران، به تهران بازگشت و بعد از ۷ سال مجدداً به صورت رسمی فعالیت خود را به عنوان سفیر امارات در تهران آغاز کرد.او پیشتر، از سال ۲۰۱۱ سفیر امارات در ایران بود.

اخیراً چند روز پس از توافق میان ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که نماینده جمهوری اسلامی در مذاکره و توافق با ریاض بود، در رأس هیاتی عالی‌رتبه شامل رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و دستیار وزیر خارجه ایران در امور کشورهای حوزه خلیج فارس، به دعوت رسمی همتای اماراتی خود عازم ابوظبی شد و با مقام‌های ارشد این کشور ملاقات کرد.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر در مصاحبه‌ای از انتصاب سفیر جمهوری اسلامی در امارات خبر داده بود.

در پی حملۀ گروهی تندرو به سفارت عربستان سعودی در تهران در سال ۱۳۹۴،روابط دیپلماتیک میان ایران و برخی از کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین تیره و پرتنش شد. امارات در راستای حمایت از عربستان سعودی، سطح روابط خود با ایران را کاهش داد و سفیر خود را از تهران فراخواند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز