ایران به آمریکا هشدار داد که مرز سوریه با عراق را نبندد

Submitted on پ., 08/31/2023 - 05:30

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر خود به دمشق در رأس یک هیئت در کنفرانس خبری با حضور همتای سوری‌اش، فیصل المقداد، بار دیگر حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که در این باره با مقامات رژیم دمشق نیز گفتگو کرده است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسش خبرنگاری دربارۀ تلاش نیروهای آمریکایی برای بستن مرزهای سوریه و عراق، به نظامیان و مقامات آمریکایی توصیه کرد که خاک سوریه را ترک کنند. وی سپس گفت : "هیچ طرفی قادر نیست مسیرهای مواصلاتی تاریخی منطقه را مسدود کند."

امیرعبداللهیان در جای دیگری از سخنانش افزود که برای جمهوری اسلامی ایران "گسترش همکاری‌های اقتصادی و استفاده از مسیرهای ترانزیتی منطقه یکی از اهداف مورد توجه است" و ارتباط جمهوری اسلامی ایران با عراق و سوریه"در چارچوب توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهاست."

حسین امیرعبداللهیان در پایان دولت آمریکا را متهم کرد که "با هدف تدوام و اعمال تحریم‌های بیشتر اقدام به...بستن مسیرهای مواصلاتی می کند" که البته به گفتۀ امیرعبداللهیان محکوم به شکست است.

اظهارات امیرعبداللهیان و سفر او به سوریه همزمان است با تشدید حملات هوایی اسرائیل به انبارهای مهمات حزب‌الله و ایران در سوریه برای جلوگیری از انتقال تجهیزات نظامی به لبنان.

در تابستان سال گذشته اسرائیل به بشار اسد هشدار داده بود که قصر او را بمباران خواهد کرد، اگر رهبر دمشق بگذارد که حکومت ایران سلاح و مهمات برای حزب‌الله به سوریه و لبنان منتقل کند. پیشتر ارتش اسرائیل بارها مواضع سپاه پاسداران را در بوکمال در نزدیکی مرز سوریه با عراق بمباران کرده بود.

به همین خاطر هفتۀ گذشته نیروی هوایی اسرائیل بار دیگر باند فرودگاه حلب را بمباران کرد و اکنون به نظر می رسد که نیروهای آمریکایی در سوریه می‌کوشند در هماهنگی با اسرائیل از ورود مخفیانۀ سلاح به سوریه از طریق مرز عراق جلوگیری کنند. این امر با ازسرگیری اعتراض‌های خیابانی در سوریه علیه بشار اسد مقامات دمشق و تهران را آنهم در آستانۀ سالگرد مرگ مهسا امینی و خیزش عمومی علیه حکومت ایران نگران کرده است.      

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز