این صاحبان خانه های کانادایی متحمل بدترین ضررهای اقتصادی هستند! بانک مرکزی ممکن است تا این زمان در سال آینده نرخ بهره را کاهش دهد

Submitted on چ., 08/23/2023 - 18:13

بر اساس گزارش جدید بانک RBC کانادا، نسل جوان کانادایی، به‌ویژه آن‌هایی که خانه دارند، در ماه‌های آینده با هزینه‌های بالای بهره و ضرر مالی مواجه خواهند شد.

گلوبالنیوز گزارش می‌دهد که RBC معتقد است افزایش نرخ‌های بهره درد بیشتری را بر جوانان نسل جوان و نسل X تحمیل می‌کند که در صورت کاهش شدید اقتصاد در ماه‌های آینده، به‌ویژه در برابر بیکاری آسیب‌پذیر خواهند بود.

کری فریستون، اقتصاددان بانک RBC، در گزارشی در روز چهارشنبه گفت: بار بدهی به ویژه در میان بزرگسالان شاغل در سن کار در مقایسه با ۲۰ سال پیش زیاد است.

فریستون خاطرنشان کرد، نسبت بدهی به درآمد قابل تصرف در سال ۲۰۱۹، دربین افراد جوان هزاره در سنین ۳۵ تا ۴۴، در مقایسه با حدود ۱۵۰ درصد برای همسالان خود در سال ۱۹۹۹، بود.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز،‌ هزاره های جوان بدهکار (یعنی افراد زیر ۳۵ سال) معادل ۱۶۵ درصد درآمد قابل تصرف خود بدهی دارند. در همین حال، بانک RBC گفت که نسبت بدهی به درآمد جوانترین گروه کانادایی از اواخر دهه ۱۹۹۰ رشد مادی نداشته است، در حالی که اشاره کرد که تنها حدود یک سوم از این گروه دارای وام مسکن هستند.

"از بسیاری جهات، هزاره ها با سطوح بالایی از بدهی خانوار مشخص می شوند."

وضعیت بدهی بسیاری در کانادا از سال ۲۰۱۹ بدتر شده است، زیرا نرخ های بهره پایین در روزهای اولیه همه گیری کووید-19 بسیاری از خریداران جوانی را که برای اولین بار خانه خریداری می کنند وارد بازار مسکن داغ کرده و صاحبان خانه را با وام مسکن مواجه کرده است.

آمار کانادا اعلام کرد که نسبت بدهی خانوارها به درآمد قابل تصرف در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ از ۱۸۱/۷ درصد در سه ماهه قبل به ۱۸۴/۵ درصد افزایش یافته است. این به معنای ۱/۸۵ دلار بدهی به ازای هر دلار درآمد قابل تصرف خانوار است.

در حالی که همه ی نسل هزاره مالک خانه نیستند، آنانی که خانه دارند نیز در برابر نرخ بالای بهره در امان نیستند. به طوری که نرخ سیاست بانک مرکزی ۴/۷۵ درصد نسبت به دوران همه گیری کرونا افزایش یافته است.

بر اساس برآوردهای RBC، با نرخ های بهره معمولی پنج ساله فعلی، کانادایی ها می توانند پس از تمدید وام مسکن خود، تا اوایل سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش ۲۵ درصدی پرداخت های ماهانه خود باشند.

فری استون توضیح داد که مشکل این بود که درآمدها با شوک وام مسکن آتی همگام نبودند. میانگین درآمد ساعتی از زمان شیوع ویروس کرونا ۱۲ درصد افزایش یافته است که کمتر از نصف افزایش مورد انتظار در وام های خانه است.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟ RBC انتظار دارد در پاییز امسال هزینه در میان افراد با درآمد متوسط ​​با بحران مواجه شود، به خصوص اگر نسل هزاره ها و کارگران جوان نسل X شغل خود را از دست بدهند.

فری استون نوشت: «در حالی که رشد اقتصادی حتی پس از افزایش بی سابقه نرخ بهره ثابت مانده است، بیکاری بالاتر می تواند تأثیر کاملاً متفاوتی بر تقاضا در سال آینده داشته باشد.

بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که با شروع تاثیر تاخیری افزایش نرخ بهره، اقتصاد کانادا کند شود و بیکاری افزایش یابد.

بانک CIBC در گزارشی در روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار دارد نرخ بیکاری در اوایل سال ۲۰۲۴ به بالای ۶ درصد برسد، در حالی که در ماه جولای ۵/۵ درصد بود. در تابستان امسال اشتغال به آرامی از سطح پایین ترین رکورد ۵ درصدی افزایش یافته است و به ۶ درصد رسیده است.

در این گزارش آمده است که نشانه‌های کاهش رشد بازار کار در تابستان امسال کافی بود تا بانک مرکزی در تصمیم بعدی خود در مورد نرخ بهره در ۶ سپتامبر ثابت بماند. اگر نرخ بیکاری همانطور که پیش بینی می کند افزایش یابد، CIBC معتقد است که این امر حتی می تواند بانک مرکزی را وادار کند تا کاهش نرخ بهره را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ آغاز کند.

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز