اوکراین: به خانواده‌های قربانیان هواپیمای ساقط شده در تهران غرامت می‌دهیم

Submitted on ی., 03/01/2020 - 13:28
سفیر اوکراین در کانادا می‌گوید دولت وی به "فرانسوا فیلیپ شامپن" وزیر امور خارجه کانادا کمک خواهد کرد تا کانادا بتواند غرامت پرواز هواپیمایی 752 اوکراین که برفراز تهران توسط دو موشک سپاه ساقط شد را از شرکت هواپیمایی اوکراین دریافت کند. پنجاه و هفت شهروند کانادایی در این پرواز کشته شدند. "آندری شوچنکو"، سفیر اوکراین گفت که دولت وی هیچگونه مانعی برای دیدار با شرکت هواپیمایی اوکراین برای اجرای تعهدات قانونی بین‌المللی این شرکت برای پرداخت غرامت به خانواده‌ها نمی‌بیند.

وزیر خارجه کانادا از دوشنبه هفته آینده سفری به ترتیب به لتونی، اوکراین و لهستان خواهد داشت که در تاریخ 3 مارس برای یک دیدار دو روزه در کیف خواهد بود که شامل دیدار با رئیس سازمان هواپیمایی اوکراین جزو کارهای وی برشمرده شده است، در آنجاست که سفیر قول داده سعی کند سرعت پرداخت غرامت اوکراین طبق قانون بین‌المللی حمل و نقل هوایی به خانواده‌های قربانیان را تسریع کند. این سفیر در مصاحبه‌اش اظهار داشت" "شرکت هواپیمایی اوکراین به کلیه قوانین و برنامه‌های بین‌المللی چنین شرایطی {آگاه و} متعهد است. اگر کاری وجود دارد که دولت {اوکراین} می‌تواند در اینباره انجام دهد، مطمئناً انجام خواهد شد". هیچیک از دو وزیر خارجه تاکنون رقم این غرامت را اعلان نکرده‌اند.

 
شرایط سخت

در همین راستا وزیر خارجه کانادا و همتای اوکراینی وی، "وادیم پرستایکو"، از طریق یک ارتباط تلفنی به وزرای امور خارجه سوئد، انگلیس و آلمان برای یک نشست جداگانه درباره تعقیب غرامت از ایران پیوستند. سفیر اوکراین گفت که شرکت هواپیمایی اوکراین برای خانواده‌های قربانیان خود که در این سانحه جان باختند، درخواست جبران خسارت از ایران خواهد کرد و افزود: "این هوایپما در وضعیت بسیار سختی قرار گرفته بود".

سفیر ادامه داد: "هواپیمایی اوکراین به تعهداتش در اینباره عمل خواهد کرد اما انتظار دارد که از ایران نیز غرامت بگیرد. البته ایران نیز {تعدادی از} شهروندانش را در این حادثه نیز از دست داده است اما وقتی صحبت از تعهدات بین‌المللی می‌شود، همه چیز کاملاً واضح است که شرکت هواپیمایی متعهد به اجرای تعهدات خود است".

 
پیامدهای مالی برای ایران

فراخوان این کنفرانس که شامپن و پرستایکو از کی‌یف میزبان آن خواهند بود، بخشی از تلاش‌های مداوم برای تحت فشار قرار دادن به منظور غرامت‌خواهی از ایران است. شامپن در اوایل این هفته نیز تاکید کرده بود که پذیرش مسئولیت این سقوط، برای ایران عواقب مالی در بردارد.

شوچنکو می‌گوید اکنون، مهمتر از همیشه، این پنج کشور باید در مقابل ایران وحدت داشته باشند، و افزود: "ما می‌فهمیم که ایران ممکن است بخواهد مسیرهای جداگانه‌ای از گفتگوها را با کشورهای درگیر داشته باشد. {و البته} ما در اوکراین می‌فهمیم که با خانواده‌های زیادی سر و کار داریم و آنها {خانواده‌ها} به دنبال راه حقوقی خودشان خواهند بود. اما به نفع همه ما این است که مطمئن شویم در مورد جبران خسارت همه ما یک صدا و هماهنگ هستیم".

 
وزیر خارجه کانادا در شرق اروپا

شامپن در اوکراین از 200 نیروی نظامی آموزشی کانادایی مستقر در آنجا که مأموریتش در مارس 2022 تمام می‌شود نیز بازدید خواهد کرد. این نیروها بخشی از تلاش‌های کانادا برای تقویت اوکراین در برابر کرملین به دنبال انضمام منطقه کریمه به روسیه در سال 2014 و پشتیبانی از شبه نظامیان جدایی‌طلب روسی در شرق و جنوب اوکراین است. درگیری‌های داخلی اوکراین تاکنون جان هزاران نفر را گرفته و اوکراین خواهان گسترش حضور نظامی کانادا در کشور خود پس از 2022 نیز هست.

در لتونی ، شامپن با 600 سرباز کانادایی که از سال 2017 رهبری گروه ناتو در آن کشور را به عهده دارند، دیدار خواهد کرد. مأموریت این سربازان تا سال 2023 ادامه خواهد داشت. "کارلیس اهن‌بامز" سفیر لتونی در کانادا گفت که کشورش دوست دارد این مأموریت تمدید شود زیرا مشکلات با روسیه، از جمله کمپین‌های ضد اطلاعاتی بطور مداوم ادامه داشته و هیچ نشانی از فروکش کردن آنها وجود ندارد.

کانادا معتقد است این کشور پیام‌های مشابهی را از سه كشوری که در سفر شامپن قرار دارند دریافت خواهد كرد.
منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز