اعتراف بانک مرکزی به قربانی کردن املاک و مستغلات برای ایجاد تعادل در اقتصاد، مردم آسیب می بینند

Submitted on چ., 01/04/2023 - 18:18

بانک کانادا اعتراف می کند که املاک و مستغلات را برای متعادل کردن اقتصاد قربانی کرده است این افراد واقعاً درد را احساس خواهند کرد.

تیف مکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا، در طی یک سخنرانی کلیدی در بریتیش کلمبیا ، اظهارات مهمی را بیان کرد و از اذعان به این که این سریع‌ترین چرخه افزایش نرخ در تاریخ اخیر است، حرفی نزد.

شکی نیست که اگر خانه‌ای در اوج قیمت خریدید و وام مسکن با نرخ متغیر با نسبت وام به درآمد بالا گرفتید، واقعاً درد افزایش نرخ را احساس خواهید کرد.

در اینجا مثال زندگی واقعی ما است:

1. 500000 دلار وام مسکن، 25 ساله، نرخ بهره 1.5% = 2000 دلار در ماه

2. 500000 دلار وام مسکن، 25 ساله، نرخ بهره 5.5% = 3052 دلار در ماه

3. 1 میلیون دلار وام مسکن، 25 ساله، نرخ بهره 1.5% = 3997 دلار در ماه

4. 1 میلیون دلار وام مسکن، 25 ساله، نرخ بهره 5.5% = 6104 دلار در ماه

بازار مسکن در چند سال گذشته به طور ناپایدار داغ بوده است و بخشی از تعادل بهتر اقتصاد، ایجاد تعادل بهتر در بازار مسکن است. رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت:

در واقع، بازار مسکن قطعا در تعادل بهتری قرار دارد، و اگر خریدار هستید، داده‌های مسکن ملی منتشر شده، تصویر بسیار چشمگیری از حرکت بازار مسکن ملی را نشان می‌دهد: فروش مسکن در ماه نوامبر نسبت به سال قبل ۳۹ درصد کاهش یافت. تعداد 30135 فروش گزارش شده در سراسر سیستم MLS کمترین میزان در ماه نوامبر در بیش از یک دهه گذشته بود. شما فقط می توانید نمونه های مشابهی از کاهش فروش را پیدا کنید که به نوامبر ۲۰۰۸، اوج بحران مالی بازمی گردد.

جای تعجب نیست که بانک کانادا بالاخره در مورد توقف افزایش نرخ بهره و روی آوردن به رویکرد انتظار و نگاه برای افزایش های آینده صحبت می کند. صرف نظر از این، حتی یک وقفه هم نمی تواند فشار نزولی بیشتر بر بازار مسکن را متوقف کند.

شاخص قیمت مسکن MLS در ماه نوامبر ۱/۴ درصد دیگر نسبت به ماه قبل کاهش یافت و کل کاهش را از زمان اوج خود در ماه مارس به ۱۶/۴ درصد رساند. این بزرگترین تجدید نظر نزولی از زمان ایجاد این شاخص در سال ۲۰۰۵ بود.

جالب‌تر این است که این اصلاح قیمت ۱۶ درصدی در زمانی اتفاق افتاد که تعداد فهرست‌های جدید هنوز کم بود. با یک استثنا در سال ۲۰۱۹، ماه نوامبر ۲۰۲۲ کمترین لیست جدید را در ۱۷ سال گذشته دارد! ! موجودی های ملی هنوز تنها ۴/۲ ماه از عمرش می گذرد و اکنون به سطح قبل از همه گیری بازگشته ایم.

این بدون شک مبنایی نظری برای کاهش بیشتر قیمت‌های بازار حداقل در حال حاضر فراهم می‌کند. بیایید روی بهار تمرکز کنیم، زمانی که فهرست های جدید به صورت فصلی افزایش می یابد.

شایان ذکر است که در حالی که قیمت مسکن ملی ۱۶ درصد نسبت به اوج خود و ۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، این کاهش در شهرها متفاوت است.

• کلگری ۹/۷٪+

• مونترال ۱/۱%+

• ونکوور ۰/۵٪-

• اتاوا۰/۷٪-

• تورنتو ۵/۳%-

به علاوه، OSFI آنچه را که ما نسبت به آن مشکوک بودیم تأیید کرد. در نشست سالانه خود در ۱۵ دسامبر، رگولاتور بانکی OSFI تأیید کرد که استانداردهای تست استرس وام مسکن، حداقل تا زمانی که بتوانند بررسی‌های بیشتری در مورد استانداردهای پذیره‌نویسی وام مسکن انجام دهند، پابرجا خواهند ماند.

این رگولاتور خاطرنشان کرد: OSFI می‌گوید در ژانویه برای بررسی دستورالعمل‌های پذیره‌نویسی وام مسکن B-20 خود رایزنی را آغاز خواهد کرد، که احتمالاً «ماه‌ها طول می‌کشد، نه هفته‌ها». ما انتظار داریم که MQR نرخ عبور فعلی خود را در انتظار نتیجه بررسی حفظ کند، اگرچه محیط اقتصادی ممکن است منجر به تغییرات فوری بیشتری شود.

فضای اقتصادی مورد اشاره آنها تداوم وخامت بازار مسکن است و بازار اوراق قرضه قطعاً سیگنالی از وارونگی منحنی بازدهی ۱۰۰ نقطه پایه است.

بازده اوراق قرضه ۵ ساله کانادا که از لحاظ تاریخی وام های مسکن با نرخ ثابت ۵ ساله را دنبال کرده است، همچنان به کاهش خود ادامه می دهد و در حال حاضر در حدود ۲/۹ درصد است. این ما را به جایی برمی‌گرداند که در اوایل ماه می بودیم، زمانی که وام‌های مسکن ثابت ۵ ساله در پایین ۴ درصد قرار داشتند. شاید این نشانه اتفاق بزرگی باشد، صبر کنیم و ببینیم.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز