آتنا دائمی پس از سه هفته قرنطینه به بند عمومی زندان لاکان رشت منتقل شد

Submitted on جمعه, 04/09/2021 - 01:05

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۱۹ فروردین‌ ۱۴۰۰، با یادآوری تاریخ انتقال آتنا دائمی از زندان اوین تهران به زندان لاکان رشت که در ۲۶ اسفند ماه ۹۹ انجام گرفت، بر دورۀ طولانی نگهداری او در قرنطینۀ زندان تاکید کرد و هشدار داد که با توجه به ورود همه روزۀ زندانیان تازه «بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی»، وی در این مدت در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته است. 

هرانا یادآوری می‌کند که آتنا دائمی از آذرماه ۹۵ تا پیش از تبعید [به زندان لاکان رشت]، «دوره محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین، بدون یک روز مرخصی سپری کرده است». او ظهر روز سه ‌شنبه ۲۶ اسفندماه ۹۹، «با پابند و دستبند از زندان اوین خارج و ساعت ۸ شب از این زندان به زندان لاکان رشت تبعید شد.» در همین حال، به نوشتۀ انسیۀ دائمی، خواهد آتنا دائمی، «به دستور مسئولان زندان، زمان استفاده از تلفن برای آتنا محدود شده و به دلیل [خودداری] او از پوشیدن چادر از رفتن به کارگاه نیز محروم شده است. همچنین یک زندانى موظف است تمام مدت در کنار آتنا باشد».

هرانا یادآوری می‌کند که «تبعید زندانیان سیاسی از تهران به سایر شهرستان‌ها در ماه‌های اخیر امری مسبوق به سابقه است» و در ماه‌های اخیر نزدیک به  زندانی سیاسی به « زندان‌های مختلف کشور تبعید شده‌اند».  

آتنا (فاطمه) دائمی در تاریخ ۲۹ مهر ۹۳ بازداشت و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» به ۱۴ سال حبس محکوم شد. حکم وی توسط دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال تقلیل یافت. وی در بهمن ‌ماه ۹۴ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد و کمتر از یک سال بعد، از آذرماه ۹۵ دوره محکومیت خود را آغاز کرد.

وی در سال ۹۷ در حالی که دورۀ محکومیت خود در بند زنان زندان اوین سپری می‌کرد، به همراه گلرخ ابراهیمی ایرایی با گشایش پرونده دیگری مواجه شد و نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم گردید. این حکم مورد تائید دادگاه تجدید نظر قرار گرفت.

آتنا دائمی در تیرماه ۹۹، در چهارچوب پرونده ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده بود، توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اخلال در نظم زندان» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.  

بگزارش هرانا «این پرونده با شکایت وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه علیه وی گشوده شده» و دادگاه دربارۀ مصداق اتهام «تبلیغ علیه نظام» به صدور بیانیه‌ها و نوشتن نامه‌ها و بیانیه‌های منتسب به وی و در زمینۀ اتهام «اخلال در نظم زندان» به برقراری جشن، بزم و پایکوبی در مراسم سوگواری امام حسین (امام سوم شیعیان)، استناد کرده است.

آتنا دائمی این اتهامات را کاملاً بی‌اساس خوانده و تاکید کرده است که هیچگونه جشنی در آن ایام از طرف وی و دیگر هم‌بندان او برپا نشده است. دیوان عالی کشور در اسفندماه ۹۹ درخواست اعاده دادرسی وکلای آتنا دائمیرا رد کرد.  

هرانا یادآوری می‌کند که «آتنا دائمی و اعضای خانواده او علاوه بر این بارها با پرونده‌ها و فشارهای امنیتی و قضایی دیگر روبرو بوده‌اند.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز