اروپا سامانۀ مالی اینستکس را به دلیل عدم همکاری ایران منحل کرد

Submitted on جمعه, 03/10/2023 - 06:34

سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند که همراه با سایر کشورهای سهیم در سامانۀ اینستکس شامل بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ، اسپانیا و سوئد، تصمیم به انحلال این سامانۀ مالی گرفته‌اند.

در این بیانیه مشترک آمده است: «جمهوری اسلامی ایران به دلایل سیاسی و به صورت سیستماتیک، از انجام مقاصد این سامانه جلوگیری کرده است».

بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه تصریح کرده‌اند: « جمهوری اسلامی تنها یک بار در اوایل سال ۲۰۲۰ برای صدور اقلام پزشکی و دارویی از اروپا به ایران موافقت کرد و پس از آن به طور عامدانه و مداوم، راه را بر سایر پیشنهادات مبادلات میان بریتانیا، نروژ و اتحادیۀ اروپا با ایران مسدود کرده است».

در ادامۀ این بیانیه آمده است: «اقدام ایران، از عزمی سیاسی برای ممانعت از به کارگیری سامانۀ مالی اینستکس تحت هر شرایطی نشأت گرفته است. بنابراین مقامات ایران با امتناع از همکاری با سامانۀ اینستکس برای صادرات دارو و سایر اقلام بشردوستانۀ حیاتی به این کشور، انتخاب کرده اند که بر خلاف منافع مردم خود عمل کنند».

سه کشور اروپایی در این بیانیه تأکید کرده اند: «با توجه به امتناع مداوم ایران از تعامل با سامانۀ مالی اینستکس، کشورهای سهیم در این سامانه به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر زمینه‌ای برای ادامۀ فعالیت اینستکس وجود ندارد و در جلسۀ فوق العادۀ مجمع عمومی در روز پنجشنبه ۹ مارس، به انحلال اینستکس رأی مثبت داده‌اند».

در این بیانیه همچنین یادآوری شده است که سامانۀ مالی اینستکس در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از تلاش‌های تروئیکای اروپایی یعنی سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، راه‌اندازی شد تا مبادلات تجاری قانونی در زمینۀ اقلام دارویی و بشردوستانه بین اروپا و ایران تسهیل شود.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه تأکید کرده‌اند که کشورهای سهیم در سامانۀ اینستکس در طول چهار سال گذشته، به طور مداوم تلاش کردند تا ارسال اقلام بشر‌دوستانۀ حیاتی از اروپا به ایران تسهیل شود و تقاضایی جدی و پایدار از سوی این کشورها جهت استفاده از مکانیسم اینستکس عمدتاً در زمینۀ صادرات اقلام بشردوستانه به ایران وجود داشته است».

سامانۀ اینستکس در پی خروج یکجانبۀ آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق هسته ای موسوم به برجام با ایران، به ابتکار کشورهای اروپایی باقی مانده در این توافق و به هدف ایجاد یک کانال مبادلۀ مالی در زمینۀ ارسال اقلام دارویی و حیاتی به ایران راه‌اندازی شد.

ده کشور سهیم در سامانۀ مالی اینستکس عبارتند از فرانسه، بریتانیا، آلمان، بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ، اسپانیا و سوئد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز