انتظار می رود قیمت مسکن در تورنتو در سال ۲۰۲۳ بیشتر کاهش یابد، اما کارشناسان می گویند؛ خریداران نباید خوشحال باشند

Submitted on Mon, 03/13/2023 - 19:59

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که قیمت خانه‌های کانادا در سال جاری بیش از پیش‌بینی‌های سه ماه پیش کاهش خواهد یافت، اما در مقایسه با افزایش‌های تاریخی در طول همه‌گیری کووید-۱۹، بسیاری از خریدارانی که برای اولین‌بار خانه می خرند هنوز با مشکل مواجه هستند.

نزدیک به یک سال، بانک مرکزی کانادا به شدت نرخ بهره را از نزدیک به صفر به ۴/۵% افزایش داد و نرخ وام مسکن بیش از ۱۷۰ واحد افزایش یافت و فعالیت مسکن را که زمانی داغ بود، مهار کرد.

طبق نظرسنجی ۱۵ تا ۲۸ فوریه از ۱۳ کارشناس مسکن، میانگین قیمت خانه در کانادا در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از اوج خود در اوایل سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است و انتظار می رود امسال ۱۲ درصد دیگر کاهش یابد.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، این مقدار کمی بدتر از پیش‌بینی کاهش ۱۰ درصدی در نظرسنجی نوامبر بود. اما کاهش مورد انتظار با افزایش بیش از ۵۰ درصدی در طول همه‌گیری و تقریباً سه برابر شدن قیمت مسکن در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد برای بسیاری از خریداران بالقوه، رویای داشتن یک خانه دور از دسترس باقی خواهد ماند.

در حالی که اکثر تحلیلگران می گویند کاهش قیمت مسکن تا حدودی توان خرید را بهبود می بخشد، برخی دیگر می گویند قیمت ها برای تأثیرگذاری باید بسیار بیشتر کاهش یابد.

تونی استیلو، مدیر اقتصاد کانادا در آکسفورد اکونومیکس گفت: "ما فکر می کنیم کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در شرایط عادی یک سقوط است." اما در شرایط این دو سال صعود قیمت ، برای بازگرداندن است توان مالی مردم اصلاح قیمت یک ضرورت است.

در پاسخ به این سوال که میانگین قیمت مسکن از اوج به پایین چقدر کاهش می یابد، پاسخ متوسط ​​۲۰ درصد بود که از پیش بینی ۱۷/۵ درصدی در نظرسنجی نوامبر پیشی گرفت. پیش بینی ها از ۱۲/۵٪ تا ۳۰٪ متغیر است.

انتظار می‌رود قیمت خانه در تورنتو و ونکوور، پیشتازان اخیر افزایش قیمت مسکن، در سال ۲۰۲۳ پس از افزایش به ترتیب ۵۰ و ۳۰ درصد در طول همه‌گیری، به ترتیب ۱۵ و ۱۲درصد کاهش یابد.
در غیاب اصلاحات گسترده، خریداران بالقوه مسکن به اجاره ادامه خواهند داد. اکثریت قریب به اتفاق - هفت نفر از ۱۰ تحلیلگر - گفتند که مالکیت خانه طی دو تا سه سال آینده کاهش خواهد یافت.

داگلاس پورتر، اقتصاددان ارشد در BMO Capital Markets می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم کاهش متوسط ​​قیمت‌ها فقط افزایش نرخ وام مسکن را جبران کرده است، بنابراین استطاعت خالص در سال گذشته به هیچ وجه بهبود نیافته است.

البته، قیمت‌های «مقرون‌به‌صرفه» در بازار مسکن کانادا برای بسیاری از خریداران بالقوه برای اولین بار وجود دارد.

به گفته ۸ نفر از ۱۱ پاسخ دهندگان، قیمت اجاره در شهر طی دو سال آینده بدتر خواهد شد و اجاره بها بالا باقی می ماند و به دلیل افزایش تقاضا از سوی مهاجران نمی نواند با عرضه همگام شود.

رابرت هوگ، دستیار اقتصاددان ارشد در RBC می‌گوید: «تقاضای قوی برای اجاره و نرخ‌های پایین خانه‌های خالی فشار افزایشی قابل‌توجهی بر اجاره‌بها حفظ می‌کند.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز