امیرعبداللهیان: توسعه مناسبات با ژاپن مورد توجه جدی ما است/ ریشه اصلی جنگ اوکراین ناتو است

Submitted on Mon, 08/07/2023 - 01:55

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار و گفتگو با مقامات ژاپنی به توکیو سفر کرده است، در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌های ژاپن درباره روابط دو کشور ایران و ژاپن گفت: در استراتژی رئیس جمهور کشورم آقای دکتر رئیسی نگاه به آسیا از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی کشورم به حساب می‌آید. در این چارچوب توسعه مناسبات با کشور دوست ژاپن مورد توجه جدی ما است.

وی افزود: سرمایه بزرگی مانند بیش از یک هزار سال مناسبات مردمی و فرهنگی و بیش از 9 دهه مناسبات رسمی دیپلماتیک در اختیار ما است. ما این مناسبات تاریخی را یک پشتوانه قوی برای مناسبات و همکاری‌ها می‌دانیم. اعزام آقای سعادت، سفیر جدید کشورمان به توکیو به عنوان یکی از دیپلمات‌های ایران در چارچوب مناسبات نیرومند بین دو کشور شکل گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گفتگوها و مذاکراتی که با تلاش و میانجی‌گری اتحادیه اروپا و آقای بورل انجام شد، ناظر بر بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات کاملشان در برجام است. البته تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است که ما در این خصوص مذاکرات غیر مستقیمی را از سال گذشته با طرف طرف آمریکایی داشتیم.

وزیر امور خارجه درباره دیدارهای خود در ژاپن گفت: با همتای خودم و آقای نخست وزیر دیدار خواهم داشت. علاوه بر آن ملاقات دیگری با وزیر محترم بهداشت، کار و رفاه اجتماعی خواهم داشت. طبعا در گفتگو با وزیر محترم خارجه و نخست وزیر موضوعات متنوعی از مناسبات دوجانبه تا تحولات و رفع چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد توجه قرار خواهیم داد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در خصوص بحران اوکراین گفت: ایران همواره این موضع ثابت و اصولی خود را مورد تاکید قرار داده که جنگ راه حل نمی‌باشد. ما از ابتدای جنگ در اوکراین تلاش‌هایی را در عالی ترین سطح در سطح رییس جمهور کشورم برای توقف جنگ و بازگشت طرفین به گفتگو و راه حل سیاسی در دستورکار قرار دادیم و در این چارچوب اقدامات فعالانه را ترتیب دادیم. ناتو و تحریکات ناتو را یکی از ریشه‌های اصلی جنگ اوکراین می‌دانیم و به تلاش‌های خود برای توقف جنگ و تمرکز طرفین بر راه حل سیاسی ادامه می‌دهیم.

در حال تکمیل...

انتهای پیام/

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز