امیرعبداللهیان در دیدار با بشار اسد: جمهوری اسلامی ایران شریک سوریه است

Submitted on ی., 01/15/2023 - 07:07

وزیر خارجه ایران در اولین دیدار پس از حضور در دمشق، به رییس جمهور سوریه اعلام کرد که جمهوری اسلامی، امنیت و پیشرفت سوریه را امنیت و پیشرفت خود می‌داند و به پشتیبانی قوی از سوریه ادامه خواهد داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، شنبه ۲۴ دی، بعد از سفر خود به بیروت، در چارجوب یک دیدار رسمی برای گفت‌وگو با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، وارد دمشق شد. بنا بر گزارش ایرنا خبرگزاری دولتی ایران، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با رئیس جمهور سوریه با اشاره به «اعتماد جمهوری اسلامی ایران به درایت و تدبیر رئیس جمهور و دولت سوریه»، از روند توسعه مناسبات دوجانبه ایران و سوریه ابراز خرسندی کرده و ضمن تاکید بر لزوم تقویت بیش از پیش روابط، اعلام کرد:

بشار اسدنیز در این دیدار بر ضرورت و اهمیت استمرار مشورت‌ها و هماهنگی‌ها بین دو کشور در موضوعات مهم و راهبردی دوجانبه و منطقه‌ای تأکید کرده و گفت: 

جمهوری اسلامی ایران نزدیکترین کشور به سوریه است و در جنگ هم در کنار ما ایستاد و ما حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهیم کرد... جمهوری اسلامی ایران شریک سوریه است.

حسین امیرعبداللهیان در پنجمین سفر خود به سوریه با همتای سوری خود نیز دیدار کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با شرکت در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوالی در مورد روابط ترکیه و سوریه گفت: «تهران با هر دو کشور روابط مهمی دارد. ما وقتی در جریان قرار گرفتیم که احتمال حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه وجود دارد، وارد این عرصه برای جلوگیری از وقوع یک جنگ و تجاوز جدید شدیم و خرسندیم که تلاش‌های دیپلماتیک ایران و گفت ‌وگوهای صورت گرفته بین روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه منجر به این شد که گفت ‌وگو جایگزین جنگ شود». حسین امیرعبداللهیان با تاکید بر این که «معتقدیم که حاکمیت ارضی کشورها باید مورد احترام قرار بگیرد»، افزود:

«ما به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای نزدیکی آنکارا و دمشق و حل مشکلات بین این دو کشور ادامه می‌دهیم».

این در حالی ست که وزیر امور خارجه سوریه روز شنبه بعد از ملاقات با حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد مادامی که ترکیه به حضور نظامی خود در مناطق شمال سوریه پایان نداده عادی‌سازی روابط با آنکارا امکان‌پذیر نخواهد بود:

سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به دمشق در حالی انجام می‌شود که مذاکرات ترکیه و سوریه برای رفع بحران میان این دو کشور در جریان است و احتمال دیدار بشار اسد با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، مطرح شده است. گفته می شود که خروج ترکیه از مناطق اشغالی در شمال غرب سوریه و پایان دادن حمایت این کشور از سه گروه مسلح مخالف بشار اسد، خواسته‌های اصلی دمشق در مذاکراتش با آنکاراست.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، شنبه ٢٤‬ دی، از قریب‌الوقوع بودن عملیات نظامی زمینی در سوریه خبر داده و به خبرنگاران گفت: «به حمایت از روند سیاسی که در پایان دسامبر با نشست وزرای دفاع ترکیه و سوریه در مسکو آغاز شد ادامه می‌دهیم ولی با توجه به سطح تهدیدات موجود، انجام عملیات زمینی در هر زمانی محتمل است.»

بشار اسد، پنج‌شنبه اعلام کرده بود که نشست‌های سوریه-ترکیه به سرپرستی روسیه، باید بر مبنای پایان دادن به «اشغالگری» یا همان حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه باشد تا به نتیجه برسد.

تلاش آنکارا برای عادی سازی روابط با دمشق تا سطح مذاکرات وزیران پیش رفته است. وزیر دفاع و رئیس اطلاعات ترکیه، روز چهارشنبه ۷ دی، با همتایان سوری خود در مسکو دیدار کردند. این نخستین دیدار رسمی در سطح وزیران، از زمان آغاز درگیری سوریه و ١١ سال تیرگی روابط دو کشور است.

رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرده بود که برای پیشبرد و تسریع مناسبات دیپلماتیک بین آنکارا و دمشق، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیشنهاد داده است که یک سری نشست سه جانبه میان وزرای روسیه، سوریه و ترکیه برگزار شود.

گروه‌های مخالف سوری به گرم شدن روابط آنکارا با دمشق اعتراض کرده و مخالفان بشار اسد که باحمایت ترکیه در شمال غرب سوریه حضور دارند، از مذاکرات دو کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. ترکیه از آغاز بحران سوریه در سال ٢٠١١، به یکی از مهم‌ترین حامیان مخالفان اسد تبدیل شد و در حال حاضر، ارتش این کشور مانع اصلی حمله دولت مرکزی سوریه به مخالفان اسد در اطراف حلب است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز