آمریکا دو فرمانده ارشد حوثی ‌های یمن را تحریم کرد

Submitted on پ., 03/04/2021 - 01:33

در پی تشدید بحران انسانی در یمن، وزارت خزانه ‌داری آمریکا با انتشار اطلاعیه ای روز سه شنبه ۲ مارس، منصور السعدی، فرمانده نیروی دریایی و احمد علی احسن الحمزی، فرمانده نیروی هوایی حوثی ها را تحریم کرد. این نخستین بار است که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده تحریم‌ هایی را علیه مقامات ارشد حوثی ها وضع می ‌کند.

واشنگتن که منصور السعدی و احمد علی احسن الحمزی را به طولانی تر ساختن جنگ و بدتر کردن وضعیت حقوق ‌بشر در یمن متهم می کند گفته است این دو فرمانده به دلیل دریافت تسلیحات از ایران و برنامه ریزی و هدایت عملیات نظامی تحریم شده اند. 

بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه ‌داری آمریکا، حوثی های یمن از جنگ ‌افزارها، اطلاعات، آموزش، و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای حملاتی که  زیرساخت‌‌های غیرنظامی را در یمن و عربستان سعودی تهدید می ‌کند، استفاده می کنند.

وزارت خزانه ‌داری ایالات متحده تاکید می کند که دو فرمانده تحریم شده، مسئول هدایت عملیات نظامی هستند که علاوه بر مردم یمن، کشورهای همسایه و کشتیرانی تجاری در آب های بین المللی را به خطر انداخته اند. واشنگتن ضمن هشدار به هوثی ها در مورد تشدید درگیری ها در یمن تصریح کرده است فشارهای خود را بر رهبران این گروه ادامه خواهد داد. 

آندریا گاکی، رئیس دفتر کنترل سرمایه ‌های خارجی در این بیانیه گفته است: «ایالات متحده تخریب اماکن غیرنظامی توسط فرماندهان حوثی های یمن را که امروز تحریم شدند، محکوم می‌ کند.» بر اساس اظهارات آندریا گاکی رهبران حوثی‌ها باعث «رنج عمیق» مردم یمن هستند و آمریکا متعهد است آن ها را مورد به بازخواست قرار دهد. 

بنا بر اعلام وزارت دارایی آمریکا، تحریم منصور السعدی و احمد علی احسن الحمزی طبق فرمان اجرایی «۱۳۶۱۱» صورت گرفته است. این فرمان اجرایی  در ۱۶ ماه مه سال ۲۰۱۲ و در زمان باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری وقت آمریکا با هدف ضبط دارایی‌های افراد تهدید کننده صلح، ثبات و امنیت یمن صادر شد بود.  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حالی منصور السعدی و احمد علی احس الحمزی را تحریم می کند که پیش از این حوثی‌های یمن را از فهرست سیاه سازمان های تروریستی ایالات متحده حذف کرده بود. این تصمیم با هدف سهولت بخشیدن کمک های بشردوستانه به یمن که با بحران بی سابقه انسانی روبروست، اتخاذ شده بود. 

علیرغم حذف نام حوثی ‌ها از فهرست سیاه سازمان های تروریستی آمریکا و پایان حمایت این کشور از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، درگیری ها در یمن افزایش یافته و وضعیت حقوق ‌بشر در این کشور را بدتر ساخته است.  با این وجود، حوثی های تحت حمایت ایران و دولت مورد حمایت عربستان سعودی در یمن همچنان با یکدیگر مبارزه می کنند و این جنگ امسال وارد ششمین سال خود شده است.

بنا بر گزارش سازمان های امدادی از جمله سازمان ملل متحد، ۱۶ میلیون نفر از جمعیت ۲۹ میلیونی یمن در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. در همین راستا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست مجازی روز دوشنبه (اول مارس) درباره یمن، از نهاد های بین ‌المللی خواست زمینه ارسال کمک‌های بیشتر بشردوستانه به این کشور را فراهم سازند. بر اساس ترین گزارش این سازمان، دست کم ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال یمنی در حال حاضر به خاطر گرسنگی با مرگ دست و پنجه نرم می ‌کنند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز